De constructie van de A5 Cabriolet werd grondig aangepast om torsiekrachten te beperken en de veiligheid te optimaliseren. Diagonale steunbalken in het voorste gedeelte van de wagen verbinden de zijdrempels met het frame waaraan de wieltrein bevestigd is. Gelijkaardige elementen zijn achteraan geïntegreerd onder de koffervloer. Voor de drempels wordt gebruik gemaakt van bijzonder dikke profielen. De via hydroforming vervaardigde buizen die de A-stijlen van binnenuit verstevigen, zijn hoogstresistent en extreem belastbaar om bij een eventuele koprol maximaal bescherming te bieden aan de inzittenden. Tussen het interieur en de koffer bevinden zich de veiligheidsbeugels die in een massief aluminium frame geïntegreerd zijn. De twee beugels in aluminium, voorgespannen door stevige veren, springen achter de achterste hoofdsteunen omhoog om samen het het voorruitkader een 'overlevingscel' te vormen voor de inzittenden.
Daarnaast vinden we de inmiddels vanzelfsprekende 'fullsize'-airbags vooraan en zijairbags (18 l) in de zetels. Airbags en gordelspanners worden adaptief geactiveerd, omdat de stuurmodule de positie van de zetels detecteert. Wanneer een airbag in werking treedt, schakelt de motor uit. Er zijn automatische driepuntsveiligheidsgordels op alle plaatsen, aangevuld met pyrotechnische gordelspanners en een spankrachtbegrenzer. Het 'integrale' hoofdsteunenconcept beperkt bij een aanrijding langs achteren het risico op nekletsels ten gevolge van een whiplash. We vinden ABS/EDS/ASR met elektronische remkrachtverdeling en ESP als standaarduitrusting. Dat geldt ook voor EBV en noodstopassistentie met activering van de waarschuwingsknipperlichten bij een ongeval (wanneer een airbag geactiveerd wordt). De elektromechanische handrem die via een toets wordt bediend, doet eveneens dienst als noodrem op de 4 wielen. Net als bij de A5 Coupé is er nog geen spoor van een afstandsradar voor het vermijden van aanrijdingen of een verhoogde efficiëntie van de cruise control, noch een bewaking voor het indommelen van de bestuurder of ongewenst overschrijden van de wegmarkeringen. Onze testwagen was uitgerust met een bandenspanningcontrolesysteem (109 euro), een geavanceerde parkeerhulp met achteruitrijcamera (1.010 euro) en het 'Audi Drive Select' met dynamische stuurinrichting en quattro sperdiffernetieel (2.202 euro). Deze optie werkt in op het responsgedrag van het gaspedaal, het schakelprogramma van de S-tronic-versnellingsbak, de schokdemping en het responsgedrag van de servotronic-stuurbekrachtiging. De bestuurder kiest zelf een programma of laat het systeem automatisch de beste instelling bepalen. In verhouding tot het prijskaartje kwamen we niet echt onder de indruk van deze optie. Mogelijk is er meer uit te halen op een snel gereden bergparcours of Autobahntraject met plankgas.