Wat meteen opvalt is de prachtig uitgewerkte dakhemel - met zelfs LED-leesspots voor de achterste passagiers - die moeiteloos de concurrentie met hardtops kan doorstaan. LED-verlichtinbg duikt ook verder op in het interieur dat een vertrouwde Audi-sfeer ademt. Sportieve accenten zoeken we tevergeefs. Het perfect gevormde stuur is in de hoogte en diepte regelbaar. De uitstekend zittende sportzetels met uitrekbare onderbeensteun, waren uitgerust met de optionele elektrische regelingen (1.197 euro). Dat sluit o.a. een motorisch bediend vooruitschuiven en terugkeren in de oorspronkelijk stand in om de instap naar de achterbank te vergemakkelijken. Zoals we dat telkens opnieuw moeten vaststellen met dit soort 'hulpjes' gaat het ontzettend langzaam zodat het gaat irriteren. De rugleuning kan wel vlot manueel naar voor klappen. Achteraan zijn er twee individueel gevormde sportstoelen die ook volwassenen voor een langere reis passend opvangen, gescheiden door een centrale armsteun en een console met bekerhouders en berging. Onze testwagen was uitgerust met een lederen interieurbekleding 'Milano', voorzien van een speciale laag die vermijdt dat de zetels te fel opwarmen wanneer de cabrio met open dak in de zon staat. De beschermingslaag reflecteert de infraroodstraling en kan zo de temperatuur van het oppervlak met maximaal 20°C verlagen. Audi laat keuze tussen verschillende ledersoorten en sierlijsten (vb. notelaar is optie 472 euro). De beide portieren bieden ruime kaartenbakken met voorgevormde houder voor flessen. Op de rugleuning van de voorzetels is er een bergnet aangebracht en het handschoenkastje heeft een behoorlijk formaat, voor zover er geen optionele CD-wisselaar wordt besteld.
De A5 Cabriolet start door de afstandsbediening in een sleuf te drukken en simultaan het rempedaal in te drukken. Zelf geven we de voorkeur aan een ouderwetse sleutel, want bij het stilleggen van de motor kwam het voor dat de sleutel niet genoeg uit de sleuf wou springen, zodat we hem opnieuw moesten starten. Wie de optie Advanced Key aankruist (738 euro), kan de afstandsbediening op zak houden en de startknop op de middentunnel gebruiken.
Zoals bij de andere A5-versies zit het 7" kleurscherm van het MMI hoog in het dashboard, wat een optimale zichtbaarheid garandeert. De bediening van het geheel is nog steeds voorbeeldig en werd door velen gekopieerd en/of geherinterpreteerd. Het optionele navigatiesysteem met DVD kreeg heel wat nieuwe extra's mee zoals de voorsorteerfunctie die duidelijk aangeeft in welk rijvak men dient te rijden of ook nog de realistische afbeelding van sommige POI's. De berekening en routebegeleiding verlopen voorbeeldig, maar de spraaksynthese kon ons niet bekoren. Het lukt nog enigszins voor zover de gekozen taal voor de gesproken begeleiding overeenstemt met de taal waarin straat- of plaatsnamen moeten uitgesproken worden. Maar wie kiest voor een Nederlandstalige begeleiding en verwacht dat Franse plaatsnamen enigszins verstaanbaar weerklinken, kan het vergeten. Soms kan je er nog mee lachen, maar het gaat uiteindelijk toch irriteren. Gelukkig kan men de stemsynthese ook uitschakelen via het menu voor de voorkeurinstellingen. Alle informatie van de boordcomputer verschijnt in het centrale display tussen toerenteller en snelheidsmeter, ook als de navigatie actief is. In de middenconsole zat een DVD/CD-lezer, aangevuld met twee kaartslots voor SD-geheugenkaarten, zodat heel wat muziek kan ingeladen worden. Op onze testwagen was ook het optionele Bang & Olufsen Soundsystem aanwezig (1.065 euro). We kwamen er niet bijzonder van onder de indruk, wetende wat Audi normaal al standaard biedt. De Dynaudio-optie die VW voorstelt is in elk geval van een heel ander, hoogwaardiger, kaliber!
De opbergcassette waarin de cabriokap terechtkomt, wordt bij de A5 Cabriolet niet langer manueel door hendels bediend, maar wel automatisch. Ze is slechts enkele centimeters hoog, zodat het koffervolume van 380 naar 320 liter slinkt met geopende kap. Wanneer door een teveel aan bagage de ruimte voor de cassette onvoldoende blijkt, dan alarmeert een sensor de bestuurder en blijft de kap vergrendeld. De 320 liter bij geopende cabriokap is veruit het grootste laadvolume in zijn segment. Het standaard geleverde windscherm kan plaatsbesparend worden weggeborgen in de uitsparing voor het reservewiel, voor zover men genoegen neemt met een thuiskomertje. Opmerkelijk is het behoud van de gedeeld neerklapbare rugleuning zoals we die ook al op de A5 Coupé aantroffen. Een hendel op buitenste hoeken van de koffer vergemakkelijkt het neerklappen. De doorlaadopening meet 70 cm breed en 30 cm hoog. De doorlaadlengte tot aan de rugleuning van de voorzetels bedraagt 1,76 meter en het totale laadvolume wordt dan 750 liter. Optioneel is ook nog een skizak leverbaar (242 euro).