De designers hebben er zichtbaar kaas van gegeten. Na de opgemerkte A5 Coupé zorgt deze A5 Cabriolet nog meer voor bewonderende en ook wel eens afgunstige blikken in het straatbeeld. De witte koetswerkkleur, het bruine cabriodak en het S-Line koetswerkpakket (optie 1972 euro) van onze testwagen zullen daar zeker wel hun aandeel in hebben, maar toch. Opvallend is dat het silhouet van de Coupé wonderwel behouden is gebleven bij de cabrio. Dat heeft alles te maken met de stoffen kap, zweren de aanhangers van de 'softtop' als Audi en Saab. Enkel een stoffen kap laat zich fijn genoeg boetseren om de originele lijn intact te houden. De A5 Cabriolet is 4,63 meter lang en 1,85 meter breed, maar slechts 1,38 meter hoog, wat zijn sportieve verschijning accentueert. Met gesloten kap heeft de nieuwe cabriolet van Audi een Cw van 0,31 en een frontale oppervlakte van 2,18 m2.
Voor de buitenzijde van de kap met grote glazen achterruit laat Audi keuze uit vier kleuren: blauw, bruin, rood en zwart. Dat maakt aantrekkelijke combinaties mogelijk met de vijftien beschikbare kleuren voor het koetswerk. Voor de bekleding van de dakhemel in het interieur staan er drie kleuren ter beschikking. Het cabriodak van deze A5 bestaat uit drie lagen, met in het midden een isolerende mat. Bij de optionele akoestische kap (362 euro) wordt die mat vervangen door een 15 mm dikke schuimlaag om de windgeluiden nog beter te dempen. De constructeur claimt dat het geluidsniveau vrijwel gelijk ligt met dat van de coupé, maar dat vonden we na onze testweek toch wel flink overdreven. Een verfijnd en technisch complex detail is de aanwezigheid van een paar LED-plafondlampjes voor de achterste zitplaatsen. De kap wordt bediend door een hydraulische pomp en vier regelcilinders. Op de middentunnel vinden we een toets voor openen en sluiten alsook een toets voor het gelijktijdig bedienen van de vier zijruiten. De kap gaat eraf in slechts 15 seconden en sluit weer in 17 seconden. Beide handelingen werken ook perfect al rijdend tot een snelheid van 50 km/u, wat een echte meerwaarde is voor het comfort. Nog een pluspunt is de zorgvuldige afwerking van de goten en ruitinpassingen in het dak, zodat we bij regenweer geen hinder ondervonden van water bij het openen en sluiten van de portieren.
Net als de A5 Coupé toont de Cabriolet het vertrouwde single-frame radiatorrooster en de typische koplampblokken met LED 'lichtsnor'. Bij de A5 gaat het om 8 LED's van elk 1W, die onder de Xenon-pluskoplampen doorlopen en de daglichtfunctie invullen. Typisch voor de A5 Cabriolet is het aluminium kader rond de voorruit. De voortrein staat ver naar voor geschoven, zodat er een korte overhang ontstaat. Dat werd mogelijk door het differentieel van de voorste as voor de koppeling te monteren. De belangrijkste delen van de wielophanging zijn voor- en achteraan uit aluminium vervaardigd, evenals de voorvleugels. De geaccentueerde wielkasten werden bij onze testwagen goed gevuld door optionele 255/35 rubbers op 19" velgen, goed voor 2.226,40 euro meerprijs. De onderkant van de wagen is volledig bekleed om de aerodynamica te verbeteren. Achteraan vallen de rechte uitlaatpijpen op, die omkaderd worden door een zwarte, aerodynamische diffusor. In het kofferdeksel zit een discrete achterspoiler verwerkt. Ook achteraan past Audi LED-lichttechniek toe.