De A5 Cabriolet kadert in een snel groeiend gamma dat in het voorjaar van 2007 van start ging met de A5 kortweg, nu als A5 Coupé terug te vinden in de prijslijst. Onze cabriolet is de tweede telg in de A5-familie, die gebruik maakt van de A4 als basis, maar zich duidelijk hogerop positioneert en veeleer aansluiting zoekt bij de A6. Tijdens de IAA in Frankfurt anno 2009, staat de A5 Sportback in de schijnwerpers om als derde in de rij het A5-gamma te versterken.
De A5 Cabriolet dient zich aan als een grote vierzitter cabrio met stoffen vouwdak en ontworpen voor een dagelijks gebruik. Het segment van de 'grote' vierzitters is een exclusief clubje, met beperkte keuze en waarin koopjes beslist niet aan de orde zijn. Saab is hier de vaste waarde met bijna een kwarteeuw aanwezigheid. Het pleidooi voor een stoffen muts heeft alles te maken met het grote gewicht en volume dat een stalen constructie teweegbrengt. Het is zelfs een uitdaging geworden om een soepele constructie te bedenken die kan wedijveren met de stalen variant en daardoor het akoestische en thermisch comfort biedt dat de kopers in deze luxeklasse verwachten.
Audi stelt zijn A5 Cabriolet voor met niet minder dan drie dieselmotoren: de 2.0TDI met naar keuze 163 of 170 pk is er vanaf 41.375 euro. Vervolgens is er de 2.7TDI met 190 pk vanaf 44.375 euro. Bovenaan staat de 3.0TDI met 240 pk, standaard gekoppeld aan een S-tronic versnellingsbak en Quattro-vierwielaandrijving tegen 51.975 euro. De concurrentie in dit segment is momenteel zeer beperkt. Logischerwijze zou de BMW3-Reeks als eerste aan bod komen, maar die koos voor een stalen vouwdak. Bij Mercedes-Benz is de CLK Cabrio dringend aan vervanging toe, zodat eigenlijk enkel de eeuwig jonge Saab 9-3 Cabriolet een terechte plaats kan opeisen. Mercedes vraagt voor een CLK 320 CDI 52.393 euro. Bij Saab komen we met het dieselmotorenaanbod niet verder dan 180 pk voor de 1.9TTiD, die met rijkelijke Aero-aankleding 42.850 euro moet kosten. Bij Volvo oogt de C70 wel van hetzelfde kaliber, maar zijn stalen vouwdak en het feit dat hij is opgebouwd op een onderstel uit de Golf-klasse, maken hem onvergelijkbaar. Daarmee zijn we al rond.
Audi heeft met de A5 Cabriolet een op luxe en comfort georiënteerde cabrio neergezet. De 3.0TDI is een feest op alle vlakken, maar de standaard gekoppelde S-tronic laat een steekje vallen voor wat de respons betreft bij een vertrek uit stilstand. De caA5 Cabriolet laat zich zowel rustig genieten als tegen een flink tempo over het asfalt jagen. De inmiddels algemeen erkende afwerkingskwaliteit van het merk zorgt ervoor dat er geen enkel stoorgeluid valt waar te nemen. Maar dat alles heeft ook een stevige prijs, waarbij sommige opties zoals het dak met extra akoestische isolatie er toch wel wat over zijn.