Onder de kap van zesde generatie gaat een direct ingespoten turbo benzinemotor aan de slag, die 210 pk levert, ronde 100 pk meer dan zijn stamvader uit 1976. De 2.0 TSI levert zijn 210 pk over een breed toerentalgebied, wat overigens nog meer geldt voor het koppel. De nieuwste GTI weegt 1318 kg, wat de gewicht-/vermogenverhouding op 6,27 kg/pk brengt tegenover 6,64 kg/pk voor zijn voorganger, de vijfde Golf GTI-generatie. Kijken we naar de oervader uit 1976, dan had deze een gewicht-/vermogenverhouding van 7,36 kg/pk. Onze testwagen was uitgerust met een manuele 6-bak, maar VW biedt ook de vermaarde DSG schakelmechaniek met 6 elektronisch geprogrammeerde schakelverhoudingen aan.
Hoewel de Golf GTI al altijd synoniem stond voor hartverwarmende sportiviteit, was hij ook altijd het lievelingsonderwerp voor de tuningscène. Nog maar amper op de markt stelt de vermaarde VW-tuningspecialist ABT zijn visie voor: alleen al door een ingreep op het motormanagement ontlokt hij 260 pk aan dezelfde motor en door ook nog een andere turbo aan te meten worden dat zelfs ronde 300 pk!
Maar laat ons bij de 'standaard' GTI blijven. De motor hangt bijzonder kort aan het gaspedaal en reageert tot grote vreugde bliksemsnel op elke beweging van de rechtervoet. Hij klimt zonder morren hoog in de toeren, zonder dat daar echt behoefte aan is. Tot 4.000 tr/min gaat alles bijzonder vlot en soepel, maar daarboven krijgt deze GTI schijnbaar een tweede adem, wat het nog spectaculairder maakt. De haast onuitputtelijke reserves van de 2.0 TSI motor laten schakellui en bijzonder zuinig rijden toe. Een bescheiden 8,3 l/100 km zijn zeer realistisch zonder als een opa rond te tuffen. Het verbruik valt ook bijna als een steen zodra men de rechtervoet wat omzichtiger beweegt, maar wanneer het motorpotentieel wordt aangesproken - en daar koop je zo'n GTI toch voor - dan vliegt de verbruiksmeter enthousiast de hoogte in. Een 10,8 l/100 km voor een flinke portie rijplezier zijn niet teveel gevraagd, maar klinken al gauw wat buiten de actuele tijdsgeest. Een feest zonder einde is de aangename sound van de motor en dat over een breed toerentalgebied.
De versnellingsbak laat zich zeer vlot en precies bedienen, al hadden we in lijn met het karakter van de GTI toch nog een wat korter schakelrooster verwacht met nadrukkelijk voelbare 'klik-klak' vergrendeling voor de 6 verhoudingen. Wie de pook onberoerd wil laten - bij wijze van spreken - zal zich blijven verbazen over de onverstoorbare werking van de motor en de vlotheid waarmee men zich door het verkeer blijft verplaatsen. Het stuur is helemaal een plezier. Naast de uitstekende vormgeving en de perfecte regelbaarheid is er het zeer homogene stuurgevoel. Hier is geen sprake van vage toestanden en verschillend aanspreken naargelang de snelheid. Dit is een stuur zoals een stuur hoort te zijn, terwijl het tevens een hoge graad van comfort insluit. Het communicatieve karakter en de precisie bij alle snelheden sluit helemaal aan bij de verwachtingen die men koppelt aan een GTI.
Op gehavend wegdek - en waar vinden we anders op onze Belgische wegen? - durft de achteras wel eens te gaan dribbelen. Dat wordt nooit gevaarlijk, maar het verstoort toch lichtjes de aanvankelijk zeer positieve indruk van het weggedrag. Wie zich laat meeslepen door het aanwezige motorpotentieel en te enthousiast uit de startblokken schiet - bv. bij het aansnijden van een snelwegoprit - ziet gelijk de ESP-waarschuwing knipperen omdat de voorwielen blijkbaar toch wat moeite hebben om al dat geweld door te geven aan het wegdek. In de bocht van het gas gaan - akkoord, dat doe je niet - ontlokt de achtersteven van deze GTI steevast een sprongetje naar de buitenkant van de bocht. Wie anderzijds in een bocht stevig op het gas blijft, zal zich verbazen over de hartverwarmende bochtsnelheden die deze GTI aankan.