De zesde generatie GTI oogt meteen vertrouwd, voor zover de stoffen zetelbekleding wordt gekozen. Sportzetels zijn vanzelfsprekend standaard en net als bij het oorspronkelijke model uit 1976 bekleed in een stof met roodkleurig dambordpatroon. Leder staat als optie in de prijslijst vermeld. De zetels beschikken over een hoogteregeling, een regelbare lendensteun en WOKS-hoofdsteunen met GTI-logo als bescherming tegen de gevreesde whiplashletsels bij een aanrijding langs achteren. Het zitmeubilair biedt een prima zijdelingse en onderbeensteun, ook al is de lengte van de zitting hier niet aanpasbaar zoals bij de meeste andere sportstoelen die het VW-Concern aanbiedt. De rugleuning is wat smal uitgevallen. De voorste inzittenden genieten ook van een comfortabele armsteun in de portieren en een centrale armsteun met berging. De centrale armsteun vooraan heeft een hoogteregeling en een in lengte verschuifbaar steunvlak, dat gelukkig ook duidelijk vergrendelt, zodat ongewenst verschuiven tijdens het rijden hier niet voorkomt. Achteraan biedt de bank met drie hoofdsteunen een paar goed geprofileerde zitplaatsen aan de buitenkant en een centraal noodzitje. Er is een centrale armsteun, echter zonder berging.
De bestuurder krijgt aan typisch VW/Audi sportstuur voorgezet met afgeplatte onderkant. De velgdiameter, velgdikte, bekleding en geprononceerde duimmarkeringen zijn voorbeeldig. De rode stiksels op het zwarte leder accentueren de sportieve sfeer. Het stuur biedt een ongehinderde kijk op de instrumenten, die echter maar gewoontjes zijn voor een GTI. Er is wel een olietemperatuurmeter - erg belangrijk voor de levensduur van de motor - maar die gaat schuil in de boordcomputer. Verder wordt de bestuurderspost gecompleteerd met alu-pedalen en een specifieke schakelpookknop (geen golfballetje!) met aluminiumafwerking. De dakhemel en dakstijlen zijn zwart aangekleed.
In de voorste portieren vinden we stevige en ruime kaartenbakken, die ook een 0,5 l fles kunnen omklemmen. Het handschoenkastje is middelgroot en kan via de airco - standaard elektronisch geregeld - worden gekoeld. Achteraan is er nauwelijks berging aan te treffen. Centraal voorin is er een dakconsole met twee leesspots en een brillendoos. Ook linksonder in het dashboard zit nog een bergvakje voor een zonnebril of andere prularia. De koffer opent met het VW-logo als ontgrendeling en slikt 350 l bagage. Door het neerklappen van de asymmetrische achterbankleuning kan het laadvolume oplopen tot 1305 l. Onder de kokervloer troffen we een thuiskomertje aan.