Slechts een half jaar nadat de zesde generatie van de VW Golf werd onthuld, liet VW de GTI los op het publiek. Hij toont slechts relatief discrete verschilpunten met zijn naamgenoot in standaardpak. Dat maakt de nieuwste Golf GTI nog meer tot wolf in schaapsvacht, wat niet alleen voor de bestuurder bijzonder plezant kan zijn, maar de auto ook beter inpast in de huidige tijdsgeest.
De ontwerpers keken goed naar de eerste GTI uit de jaren zeventig om zich te inspireren. Dat laat zich opmerken aan het radiatorrooster met rode biezen. De GTI kreeg een specifieke voorbumper mee met grote luchthapper. Zowel het radiatorrooster als de luchthapper tonen een dieper liggend honingraatpatroon. De buitenzijde is glanzend zwart gelakt. De motorkap snijdt in V-vorm tussen de heldere koplampblokken, die eveneens specifiek zijn voor de GTI. De optielijst vermeldt nieuwe bi-xenonkoplampen met geïntegreerde dynamische bochtenverlichting. Afhankelijk van de draaihoek van het stuur draait de buitenste koplamp tot 13° mee en de binnenste tot 7°. De nadrukkelijk horizontale lijnen van de frontpartij verwijzen zichtbaar naar het origineel uit 1976. Het GTI-logo op het radiatorrooster neemt alle twijfels weg voor wie deze rakker ziet opduiken in zijn achteruitkijkspiegel. Op de flanken vallen de zwarte, aerodynamische zijschorten op. De GTI rolt van de band met een sportonderstel dat vooraan 22 mm en achteraan 15 mm lager ligt. De veren, schokdempers en stabilisatorstang achteraan werden volledig nieuw afgesteld. Vooraan past VW een McPherson-ophanging toe, terwijl achteraan een ophanging met meerdere armen per wiel het werk doet. Standaard monteert VW 17" velgen. Op onze testwagen werden ze geschoeid met Bridgestone Potenza in maatje 225/45. Optioneel kan er uiteraard nog veel meer en de tuningbranche is al druk in de weer om een arsenaal velgen en ophangingen in stelling te brengen voor de nieuwste Golf GTI. Opvallend zijn de rode remzadels die de aandacht vestigen op het aangepaste remsysteem met meer uithoudingsvermogen. Achteraan onderscheidt de zesde generatie GTI zich met een specifieke achterschort - voorzien van een geïntegreerde zwarte diffusor voor extra neerwaartse druk op de achtertrein - en een dubbele verchroomde uitlaatpijp alsook een dakspoiler.