De 2.0 HDI in het vooronder van onze testwagen is een goede bekende binnen het Peugeot-gamma. Hij levert 136 pk wanneer hij gevolgd wordt door een manuele 6-bak en biedt 320 Nm koppel, een waarde die dankzij een 'overboost'-functie kortstondig kan pieken tot 340 Nm voor vlotte inhaalmanoeuvres. De 2.0 HDI is een Euro 5 krachtbron, standaard geleverd met een partikelfilter. Anderzijds stellen we vast dat Peugeot de 3008 die eveneens kadert in de 308-familie, uitrust met een nieuwere, 150 pk krachtige versie van deze zelfontbrander. De 407 Coupé wordt zelfs bedacht met een 163 pk krachtige variant. Beiden halen hun max. vermogen bij een erg rustige 3750 tr/min. De 150 pk uitvoering in de 3008 biedt standaard 340 Nm koppel bij 2.000 tr/min en stoot slechts 146 g CO2/km uit, terwijl de 308cc 155 g laat opmeten. Bij de 407 Coupé wordt dat 340 Nm koppel tussen 2.000 en 3.000 tr/min, terwijl de CO2-uitstoot tot 140 g/km daalt. Dat maakt een belangrijk verschil voor wie een fiscale aftrek van de autokosten geniet. Er volgt eerstdaags ook nog een 1.6 HDI met 110 pk, die fiscaal-technisch best sterke troeven kan uitspelen, maar die zal het vermoedelijk knap lastig krijgen met de 1600 kg zware 308cc.
De 2.0 HDI in onze testwagen liet zich aangenaam opmerken door een gelijkmatige respons en een aangenaam stille werking onder alle omstandigheden. Hij maakt de 308cc zeker niet tot een sportwagen, maar loodst hem vlot door elke verkeerssituatie, met voldoende reserves voor veilig inhalen. Jammer dat de schakelmechaniek maar 'slapjes' aanvoelt en de schakelpook grote bewegingen maakt. De motor laat echter moeiteloos schakellui rijden toe, zodat men uiteindelijk wel vrede neemt met de motor/bak-combinatie.
Bij het sturen zet de snelheids- en stuurhoekafhankelijke elektro-hydraulische bekrachtiging een domper op de pret. De ingenieurs hebben geen moeite gedaan om dat kunstmatige gevoel weg te nemen en dat is erg jammer, want uiteindelijk beschikt de 308cc over een prima onderstel en stuurt hij best precies, vooral als je er de zweep oplegt. Bij het insturen van een bocht is er altijd eerst die voelbare twijfel, met de daaruit voortvloeiende onnauwkeurigheid voor wat de gekozen stuurhoek betreft, waarna het stuur dan toch doet wat we ervan verwachten. Peugeot is zeker niet de enige die met de elektrische bekrachtiging steken laat vallen, maar het is des te pijnlijker omdat het onderstel van de 308cc verder heel wat vermag en over de nodige kwaliteiten beschikt om de eigenaar rijplezier te verschaffen.
We zeiden het al dat de 308cc de comfortkaart trekt en dat bewijst hij ook op de weg. Zelfs op zwaar gehavende kasseiwegen geeft hij geen krimp en dat is een hele prestatie voor een coupé-cabrio. Hij zeer comfortabel afgeveerd voor de meest uiteenlopende wegentypes, zonder dat dit afbreuk doet aan zijn wegkwaliteiten. De wagen rijdt onder alle omstandigheden stabiel en laat zich moeiteloos controleren.