De Peugeot 308cc kiest voor luxe, zeker wanneer men opteert voor het hoogste uitrustingsniveau 'Feline', zoals we dat op ons testexemplaar aantroffen. Zo vinden we prettige details als twee plafondlampjes, leesspots, verlichte make-up spiegels in beide zonnepanelen en - niet te versmaden - het windscherm dat bij de lagere versies 260 euro wordt aangerekend. Maar ook een elektronisch geregelde automatische airco met 2-zoneregeling is al standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau - Sport Pack - evenals een cruisecontrole met snelheidsbegrenzer.
Het zitmeubilair voorin draagt spontaan onze goedkeuring weg met comfortabele afmetingen (vb. lengte zitting), hoogteregeling en een zeer goede ondersteuning onder alle rijomstandigheden. Het kan nog net iets beter met de optionele elektrische zetelafstelling, gepaard aan enkele geheugentoetsen, want dan laat zich ook de hellingshoek van de zitting corrigeren. Bij het 'Feline'-uitrustingsniveau zijn de zetels standaard met leder bekleed, evenals de comfortabele armsteunen in de portieren, achterin en centraal. Er is zetelverwarming met 3-standen en zelfs een warme luchtsjaal, zoals Mercedes-Benz het voordeed in zijn SLK, met de bedoeling ook 's winter het cabriorijden te genieten. Net als de zetelverwarming is ook de luchtsjaal met een 3-standen instelwieltje aan te passen aan de persoonlijke smaak. Achterin is de bank opgedeeld in twee individuele zetels die wel kopieën lijken van de voorzetels en gescheiden worden door een neerklappende centrale armsteun. Nader onderzoek leert ons dat er voldoende vrije ruimte is onder de voorzetels om de voeten weg te steken en dat de achterste zitplaatsen goed gevormd zijn, doch voor volwassenen toch minder geschikt. Dat heeft hoofdzakelijk te maken met de te schuine hellingshoek van de zitting. Toch verdient Peugeot een pluim voor deze realisatie, want we moesten het al vaak met minder stellen in 4-zit cabrio's die in een hogere klasse spelen.
Het stuurwiel voelt te groot aan en heeft bovendien een groot uitgevallen centraal gedeelte, dat de leesbaarheid van de instrumenten bedreigt. Gelukkig is het in hoogte en diepte regelbaar, zodat men het 'kijkvenster' op de instrumenten altijd precies kan positioneren. De velgdikte ligt dan weer zeer aangenaam in de hand en de duidelijk voorgevormde duimpunten dragen bij tot een optimale stuurhouding. De instrumenten kregen witte wijzerplaten achter gezet en worden gesierd met een chroomrandje. Dat oogt allemaal bijzonder stijlvol, maar als de zon haar best doet - en dat hoop je toch als cabriorijder - weerspiegelt al dat 'bling-bling' als gek! Bovenin het dashboard gaat de display van het infotainmentsysteem schuil. Het is een ruim bemeten 7" exemplaar met 16:9 breedte/hoogteverhouding dat goed opgewassen blijkt tegen het invallend zonlicht. Het klapt automatisch uit bij het straten of kan via een schakelaar weer verdwijnen in zijn rustplaats. Peugeot biedt 2 navigatiesystemen aan, waarvan het laagst geprijsde (950 euro) in onze testwagen gemonteerd was. Het bevat overigens ook een Bluetooth-koppeling voor de GSM en schonk ons veel voldoening. Peugeot heeft op het vlak van OE-navigatie bijzondere inspanningen geleverd en dat is heel positief merkbaar. De nieuwste systemen waarop de 308cc recht heeft stammen van Harman Kardon en die toeleverancier heeft ons bij enkele andere merken (Audi, Mercedes-Benz) al heel erg weten te bekoren. Het duurdere type (2100 euro) heeft een scherm met hogere definitie, maakt gebruik van een harde schijf (40 GB waarvan 10 GB voor muziek), biedt stembesturing, koppeling met maximaal 4 Bluetooth-zaktelefoons en een ingebouwde telefoon om gebruik te kunnen maken van de Peugeot Assistance en Urgence diensten. Bij dit systeem - Connect Com 3D - kan men de kaartinformatie twee- of driedimensionaal bekijken en is er ook nog een 'lane assist' en 'junction guide' die beiden het voorsorteren vergemakkelijken. Beide systemen bieden een voorbeeldige integratie en gebruiksvriendelijke bediening. De veelrijder raden we dan ook aan het Connect Com 3D van nabij te bekijken.
Wat de opbergmogelijkheden in het interieur betreft, is er een gekoeld handschoenbakje van middelgroot formaat, twee handige open vakken voor zaktelefoon en iPod in de middenconsole, bergnetten op de rugleuningen, twee opbergbakken in de portieren - het achterste klein en ondiep - en plaats voor een 10-tal CD's of andere prularia onder de centrale armsteun voorin. Die armsteun ontlokt ons kritiek, al is hij in de hoogte regelbaar en laat het steunvlak zich ook in de lengte verschuiven. Jammer genoeg is de vergrendeling te vaag, zodat men bij flink bochtenwerk met de elleboog het steunvlak verschuift, wat zeer onaangename gevolgen kan hebben bij het sturen! Een absolute tekortkoming is het ontbreken van bekerhouders, temeer daar ook de portierbakken te smal zijn om blikje of flesje drank houvast te bieden. Het is duidelijk dat Peugeot geen ambities heeft op de Amerikaanse markt...