Onze testwagen was uitgerust met de niet begrensde 2.0 TDI common-rail dieselmotor, goed voor 170 pk en 350 Nm koppel tussen 1.750 en 2.500 tr/min. Deze motor voldoet aan de EU5-uitstootnorm en scoort met een opvallend lage gemiddelde CO2-uitstoot van 134 g/km. Ter vergelijking: de veelvuldig door het VW Concern toegepaste 2.0 TDI met 140/136 pk vervuilt tussen de 143 en 189 g/km, afhankelijk van het autotype. Wie echter kiest voor de Quattro-versie, ziet de CO2-uitstoot stijgen tot 155 g/km.
De A5 2.0 TDI toont zich erg levenslustig in het onderste deel van zijn werkingsgebied, maar laat daarbij wel heel wat koppelreacties voelen in het stuur wanneer de bestuurder het gaspedaal stevig aanpakt. Net voor we het stuur naman van deze A5, reden we de TT roadster met zelfde motor, doch gevolgd door Quattro-vierwielaandrijving. Van koppelreacties in de stuurinrichting was daar geen sprake. Onze A5 liep ook wat graag sporen na op onze slecht onderhouden 'snelwegen'. Dit verschijnsel gaat voor een groot deel op rekening van de gemonteerde velg- en bandenmaat. Maar ook de staat van het wegdek werd goed voelbaar gecommuniceerd in het stuur, met in sommige gevallen een stampende voortrein bij een wegdek in 'wasbordstaat'. De alerte reacties op het gaspedaal maken een uitstap met de A5 bijzonder aangenaam. Monter hernemen vanuit lagere toerentallen kost geen moeite en voor wie dat zou willen is zelfs schakellui rijden weggelegd. Dat kwam soms goed van pas, want de handgeschakelde bak toonde zich herhaald nukkig. Vooral de overgang van neutraal vereiste vaak een tweede ontkoppelingsmanoeuvre. Ondanks de levendige indruk die de 2.0 TDI maakt bij alledaags gebruik, blijkt hij wat power tekort te komen bij hogere snelheden. Boven de 180 à 200 km/u op de Duitse Autobahn ging het eerder met tegenzin en hadden we de indruk dat een goed ingereden 2.0 TDI 140 pk niet moet onderdoen. Het gewicht van de auto - al is 1470 kg niet ongewoon veel - laat zich nogal voelen bij het snel insturen van opeenvolgende bochten. Opnieuw vergelijkend met de TT roadster Quattro met zelfde motor en 55 kg minder op de weegschaal, gedroeg deze zich aanzienlijk speelser en sportiever.
Het gespecificeerde gemiddelde verbruik voor de Audi A5 2.0 TDI bedraagt 5,3 l/100 km, wat bijzonder laag is. In de praktijk haalden we wel 6,2 l/100 km over een zeer gemengd traject met snelle inhaalmanoeuvres op landelijke wegen en een snelwegtraject waar constant 130 à 140 km/u werd aangehouden. Een 100-tal kilometer op Duitse Autobahn waar voluit werd gegaan kostte 7,8 l/100 km, wat de roeping van deze auto als aangename reisgezel bevestigt. De 2.0 TDI doet zijn werk in een comfortabele stilte.