De Audi A5 gaat niet onopgemerkt voorbij in het straatbeeld, al zal de witte kleur van onze testwagen daar zeker niet vreemd aan zijn. De designers mogen trots zijn op hun werk. Het is met zijn 4,63 m lengte niet bepaald een kleine auto. Hij staat potig op de weg en is onmiddellijk herkenbaar als Audi. Dat heeft uiteraard te maken met het inmiddels vertrouwde single-gframe radiatorrooster en de koplampblokken met LED 'lichtsnor'. Bij de A5 gaat het om 8 LED's die onder de - optionele - Xenon-pluskoplampen doorlopen en de daglichtfunctie invullen. Sterke designelementen zijn naast de geslaagde coupé-daklijn de hoge, golvende gordellijn die vanuit de hoeken van de koplampblokken ontspringt en zich over de voorste wielkasten naar de achterlichtblokken 'swingt'. Kenmerkend zijn de ver vooraan ingebouwde voortrein, een lange wielbasis en korte overhang vooraan. Dat werd mogelijk door het differentieel van de voorste as voor de koppeling te monteren. De belangrijkste delen van de wielophanging zijn voor- en achteraan uit aluminium vervaardigd. De wielkasten staan sterk geprononceerd in de flanken en vragen om goed gevuld te worden met - optionele - grote velgen. Bij onze testwagen waren dat 18" exemplaren, geschoeid met Bridgestone Potenza 245/40 banden. Achteraan vertoont de A5 nog het meest overeenkomst met de A4 waarvan hij is afgeleid. De 2.0 TDI heeft een dubbele uitlaat aan de linkerkant die onder de achterschort uitpriemt. De onderkant van de wagen is afgewerkt met een vlakke bekleding in het belang van de aerodynamica.
De Audi A5 dient zich aan als een reiscoupé, te oordelen naar zijn ruime koffer die 455 liter bagage aankan en zich via een paar handgrepen onder de hoedenplank makkelijk laat uitbreiden tot 829 liter door het neerklappen van de 60/40 opgedeelde achterbankleuning. De koffer laat zich elektrisch ontgrendelen met een knop op de armsteun aan bestuurderszijde of via de afstandsbediening.