De Audi A5 debuteerde in het voorjaar van 2007 en vierde eigenlijk een dubbele première omdat naast de 'gewone' versie meteen de sportieve S5 met V8-FSI-motor (354 pk) in de schijnwerpers werd gereden. De A5 kadert in een verbreding van het modellenaanbod bij het merk met de vier ringen. Hij is afgeleid van de A4, maar nestelt zich hiërarchisch toch een trapje hoger. Sinds de lente 2009 is er eveneens een cabrio-variant leverbaar.
Bij de lancering in 2007 was de A5 enkel leverbaar met krachtige benzine- en V6 TDI dieselmotoren. Op dieselvlak betekende dat de 3.0 TDI met 240 pk vermogen en 500 Nm max. koppel, standaard gekoppeld aan Quattro vierwielaandrijftechniek, of de 2.7 TDI met 190 pk en 400 Nm. Recent werd het motorenpallet 'gedownsized' met de opname van de 2.0 TDI 4-cilinder, naar keuze leverbaar als 170 pk of fiscaalvriendelijke 163 pk uitvoering. In beide gevallen piekt het koppel op 350 Nm tussen 1750 en 2500 tr/min. De A5 2.0 TDI is er vanaf 36.720 euro, wat een flink verschil maakt met de 42.000 euro als basisprijs voor de 2.7 TDI. Bovendien is de 2.0 TDI ook als Quattro leverbaar vanaf 39.559 euro.
Het concurrentieveld voor de Audi A5 is heel beperkt. De Alfa Romeo GT werpt zich op met de 1.9 JTDm 16v diesel (150 pk) vanaf 28.960 euro, maar is met zijn 4489 mm lengte wel bijna 14 cm korter dan de Audi. Het meest voor de hand liggend is de BMW 3-Coupé met 320d motorisatie, goed voor 177 pk en beschikbaar vanaf 36.450 euro. Bij Mercedes-Benz was er de CLK als logische concurrent, maar sinds de nieuwe E-Klasse Coupé zijn opwachting maakt, klopt de vergelijking niet langer. Deze speelt eigenlijk een klasse hoger en treedt aan tegen de aangekondigde A7, een 4-deurs coupé-variant op de A6. Kijken we wat ruimer dan de 'premium'-merken, dan is er de erg mooie Peugeot 407 Coupé, die met zijn 2.0 HDI 136 pk motor duidelijk zwakker uitvalt, maar dan wel al vanaf 30.880 euro op de prijslijst verschijnt. Bij Renault is er de Laguna Coupé, leverbaar met 2.0 dCi 150 pk à 30.950 euro of met 2.0 dCi 180 pk in GT-livrij en 4Control (4 sturende wielen) à 36.550 euro. Eventueel kunnen we uit de eigen stal nog de VW Passat cc aanslepen, met dezelfde 2.0 TDI 170 pk motor leverbaar vanaf 37.450 euro, maar dan hebben we het wel over een 4-deurs coupé.
Aan boord overtuigt de inmiddels spreekwoordelijke uitstekende Audi-afwerking. Voorin is het royaal en comfortabel zitten. Achterin mag je een coupé niet met een sedan vergelijken, maar scoort de A5 toch heel behoorlijk voor wat het zitcomfort betreft. De 2.0 TDI 170 pk met voorwielaandrijving toont zich een zeer aangename reisgezel, die veeleer vinnig dan sportief uit de hoek komt. Hij presteert zeer aangenaam in de meest courante situaties, maar zou nog wat extra pit mogen hebben in de hoogste toerentalregionen. Daar tegenover staan een zeer mooi verbruikscijfer en gunstige CO2-uitstoot. De A5 vertoont een goedmoedig rijgedrag, stuurt precies, maar zit niet echt te wachten op 'gooi en smijtwerk'.
Het prijskaartje is niet niks, zoals we dat van Audi onderhand gewend zijn en wordt nog aangedikt met tal van aanlokkelijke opties, maar de zeer hoge kwaliteitsindruk compenseert dat meer dan behoorlijk.