De nieuwe Grand Scénic verschijnt standaard met een dynamische stabiliteitsregeling ESC (= ESP) met aanvullende functie 'onderstuurcontrole' (CSV) en antislipsysteem (ASR). Vanzelfsprekend is er ABS met elektronische remkrachtverdeler, aangevuld met een remhulpsysteem (AFU). Bij de passieve veiligheidssystemen noemen we de antidoorschuifinrichting voor de gordels, dubbele gordelspanners en krachtbegrenzers. De tweefasige airbags voor borstkas/bekken/buik zijn van het adaptieve type en worden o.a. aangestuurd vanuit dubbele zijdelingse ongevalsensoren. Er zijn 3-punts Isofix-bevestigingspunten voor het bevestigen van kinderzitjes op elke plaats van de tweede zetelrij. De Grand Scénic krijgt een nieuwe generatie hoofdsteunen, waarvan de bevestigingsteunen in de hoofdsteun glijden en niet langer in het bovenste deel van de rugleuning. Zo wordt bij staartaanrijdingen een optimale bescherming van de nek verzekerd. Door de vorm van de zetel schuift de passagier dieper in de zetel (tot 60 mm achteruit) en wordt de beweging hoofd/borstkas beperkt.
Andere veiligheidsaspecten zijn de automatische ontsteking van de koplampen en automatische inschakeling van de ruitenwissers. Optioneel zijn een snelheidsregelaar/-begrenzer leverbaar (300 euro op basisversie, anders standaard), een bandendrukcontrolesysteem en bi-xenonkoplampen met dimlichten die meedraaien in de bochten (750 euro).