'Welzijngevoel aan boord' was de hoofdopdracht voor de interieurontwerpers. Het interieur van de Grand Scénic is meteen herkenbaar als een typisch Renault design: het diepe, gebogen dashboard met centrale instrumentenkap laat daar geen twijfel over. De prijslijst vermeldt een Grand Scénic met 5 zitplaatsen verdeeld over twee zetelrijen of een variant met 7 plaatsen en drie zetelrijen, wat een meerprijs van 500 euro veroorzaakt. Zeker voorin kunnen de zetels bekoren met voldoende zijdelingse steun en een aangename vulling. Het verstelbereik is nu 240 mm in de lengte en 70 mm in de hoogte. De tweede zetelrij kreeg extra veel aandacht, met max. 275 mm knieruimte. We vinden er drie individuele zitmeubelen, waarvan de rugleuning kan neerklappen, en die - wanneer maximale laadruimte vereist is - ook helemaal kunnen opklappen tegen de voorste stoelen. De buitenste zetels zijn 46 cm breed. Alle drie zetelelementen van de tweede rij zijn individueel regelbaar, met een verstelbereik van 170 mm in de lengte (dubbel zoveel als bij de Grand Scénic van de tweede generatie) en twee hellingshoeken voor de rugleuning. Ook de derde zetelrij - voor zover aanwezig - biedt meer comfort dan ooit tevoren: 842 mm hoofdruimte en 102 mm knieruimte, wat moet volstaan voor twee inzittenden die maximaal 1,75 meter groot mogen zijn. Op elke rij zit een 12V-stopcontact.
Onder de centrale dashboardkap gaat een royaal beeldscherm schuil, dat gebruik maakt van TFT-techniek (Thin Film Technology). Hierdoor laat het zich verregaand personaliseren - vergelijkbaar met een bureaublad op een computer. Uniek is dat Renault vanaf het tweede uitvoeringsniveau (Expression) een navigatiesysteem integreert dat in samenwerking met TomTom® werd ontwikkeld. Het beeldscherm meet 5,8" en de bediening zit gecentraliseerd op de middenconsole, terwijl een buitenantenne voor betere GPS-ontvangst zorgt en de gesproken routebegeleiding uit de luidsprekers weerklinkt met automatische demping van de muziekweergave. Het systeem blijkt verregaand te voldoen, met een goede leesbaarheid van het scherm dankzij de schaduw van de dashboardkap, een goede verstaanbaarheid van de commando's en een behoorlijke rekensnelheid. De kaartinformatie voor 22 Europese landen zit op een SD-geheugenkaartje, zodat men altijd heel eenvoudig via een computer met Internettoegang updates kan binnenhalen, alsook de nieuwste flitspaallocaties kan opvragen. Daarnaast staat er in de optielijst nog het Carminat Bluetooth DVD navigatiesysteem à 2.000 euro, dat meer performantie belooft, gebruik maakt van een 7" scherm en tevens een achteruitrijcamera omvat als assistentie bij het parkeren. Onderaan de middenconsole zit een 'Plug & Music'-aansluitmodule met 3,5 mm jack en USB-poort voor iPod of andere draagbare muziekspelers. Airconditioning is standaard op elke Grand Scénic, maar de automatische 'Soft-Auto-Fast'-versie met twee zones, die we uit de Laguna kennen, is hier leverbaar vanaf de Dynamique uitvoering. Vanaf dit uitrustingsniveau is er ook de handenvrije startkaart die de traditionele contactsleutel vervangt. Een elektrische parkeerrem is er vanaf het Expression niveau en wordt automatisch aangetrokken wanneer men de motor stillegt. Hij laat weer los zodra de bestuurder het gaspedaal intrapt.
In het interieur zitten meer dan 40 bergruimtes, samen goed voor 92 liter. Zo zijn er 4 luiken onder de verhoogde vloer, 2 laden onder de voorzetels, een verlicht en gekoeld 11 liter ruim handschoenkastje, middenconsole van 9 liter (in de lengte verschuifbaar bij sommige versies). Ook het laadvolume van de koffer nam toe met 10%. Bij de Grand Scénic met 5 zitplaatsen kunnen minimaal 752 liter mee - men moet dan wel een reservewiel ontberen - en maximaal 2063 liter na het uitnemen, van de derde zetelrij. De maximale laadlengte bedraagt 2,50 m.