Bij elke vernieuwing neemt deze compacte monovolumer wat meer afstand van zijn hoekige vormen, om eleganter uit de hoek te komen. De nieuwste Grand Scénic oogt meer als een wat hoger uitgevallen break - misschien heeft Peugeot met zijn SW-concept wel inspiratie geleverd - en staat ook korter bij de weg. De naar achter toe sterk afhellende dakhelling draagt ook bij tot de elegantere verschijning. De Grand Scénic groeit in de lengte met 70 mm tot 4.560 mm en ook de wielbasis groeit aan: 2.770 mm. Dat is +34 mm t.o.v. zijn voorganger, de Grand Scénic II, en komt ten goede aan het comfort op de tweede zetelrij. Zijn groot glasoppervlak is kenmerkend: 3,60 m² tot 5,10 m² indien men het panoramisch open dak mee bestelt. Het gaat echter niet alleen om het glasoppervlak, ook het gezichtsveld van de nieuwe Grand Scénic is verbreed door het achteruitschuiven van de A-stijlen. De horizontale gezichtshoek bedraagt nu 87° (+8%) groter (87°) en de verticale gezichtshoek groeide met meer dan 5% aan tot 31°. Dit levert meer veiligheid op aan ronde punten en kruispunten, maar verbetert eveneens de zichtbaarheid op verkeerslichten.
In vooraanzicht valt de grote luchthapper op onder de bumperlijn, die afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant een andere invulling krijgt. Renault volgt de algemene trend van grote heldere lichtblokken, die enigszins druppelvormig zij en ver doorlopen in de flanken. Voortaan liggen de ruitenwissers te rusten achter de bovenlijn van de motorkap, wat niet alleen esthetischer oogt, maar bovendien ook akoestisch en aerodynamisch beter uitdraait. De standaard velgmaat is 16" en bij de Authentique basisversie gaat het om stalen velgen met sierdoppen. Maximaal rijdt de Grand Scénic rond 225/45 rubbers en 18" aluvelgen. Achteraan valt de 'boemerang'-vorm voor de achterlichtblokken op, die een 'swing' maken naar de flanken van het koetswerk. De achterklep is diep doorgetrokken, wat het laden vergemakkelijkt. De laaddrempel bedraagt 614 mm en de laadopening is 1.059 mm breed. Aangedikte wielkasten typeren de nieuwste Grand Scénic vooral achteraan, wat hem sportiever laat ogen en het koetswerk ook schijnbaar korter bij de weg brengt.