Nadat Renault met de Espace in 1984 de aftrap gaf voor een explosieve ontwikkeling van een nieuwe koetswerkvariant in autoland - de monovolumewagen - manifesteerde het zich opnieuw als trendsetter door in 1996 met de Scénic het segment voor compacte MPV's open te breken. De compacte MPV blijkt de ideale maat voor het gezin en de concurrentie bleef dan ook niet uit. Opel reageerde als eerste met de Zafira en kreeg later het gezelschap van Citroën met zijn Xsara Picasso. Sinds het debuut van de Scénic in 1996 werden er al 3,2 miljoen stuks van verkocht. Tien jaar lang wist hij zijn plaats als marktleider binnen zijn categorie te handhaven. Wereldwijd opteren 29% van de kopers in het C-segment - ook wel de 'Golf-klasse' genoemd - voor een MPV-koetswerk. Bij Renault loopt 30% van de Scénic-productie als 'Grand Scénic' van de band. Voor de derde generatie laat Renault de Grand Scénic zelfs voorgaan op het standaardmodel, dat eind juni bij de dealers toekomt.
De Grand Scénic moet in zijn goedkoopste versie - de Authentique met 1.6 16V 110 pk benzinemotor - 20.550 euro kosten. Met een 105 pk diesel onder de kap wordt dat 22.600 euro. Het prijsverschil met de eind juni te verwachten nieuwe Scénic bedraagt 500 euro rond. Rechtstreekse concurrentie biedt de Citroën Grand C4 Picasso vanaf 21.850 euro voor de 1.6 Tentation. Citroën rekent 1000 euro extra voor de 'Grand'-versie van de C4 Picasso. Daarnaast trappelen de gebruikelijke concurrenten voor de kortere Scénic, met de populaire Opel Zafira op kop (vanaf 20.774 euro), gevolgd door de VW Touran (vanaf 22.530 euro ) en Ford C-Max (vanaf 17.930 euro).
De nieuwste Grand Scénic weet te bekoren met zijn ruim en aangenaam ingericht interieur. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau en de toegevoegde opties, stijgt het welzijngevoel aan boord uit tot een hartverwarmend niveau. De afwerking geeft ook geen reden tot klagen, al is dat een eerder subjectieve indruk die sterk afhangt van de gekozen kleur- en materiaalcombinaties. Op de weg bekoort de gloednieuwe TCe 130 turbobenzinemotor door zijn aangename soepele werking, die duidelijk de krachtiger dCI 16V 160 FAP dieselmotor overklast. Bijkomende troeven zijn de onderhoudsintervallen die nu tot 30 000 km of 2 jaar zijn teruggebracht, terwijl de airconditioning niet langer moet gereinigd worden en het luchtfilter nog maar half zo vaak om vervanging smeekt (60 000 km of 4 jaar). Renault verdedigt met de nieuwe Grand Scénic zijn positie in dit populaire segment met verve. De nieuwkomer zal zijn referentiestatus zeker kunnen behouden, maar een aantrekkelijk aangekleed exemplaar dreigt het gezinsbudget wel lichtjes uit evenwicht te halen.