De Alto rijdt door het leven met een 3-cilinder 1.0 benzinemotor, die 68 pk levert bij 6.000 tr/min en 90 Nm koppel vrijmaakt bij 3.400 tr/min. Daarmee is de stadsmus jammer genoeg sterk ondergemotoriseerd, terwijl hij ook heel wat trillingen laat voelen, die overgedragen worden op de carrosserie. Suzuki laat de 1.0 volgen door een manuele 5-bak of een 4-traps automaat. In het eerste geval kan de Alto pronken met een gunstige CO2-uitstoot - 103g/km - en een aantrekkelijk verbruik: 4,4 l/100 km volgens de gemengde cyclus. Wie kiest voor de automaat ziet de C02-uitstoot opklimmen naar 122g/km en moet rekenen met een gespecificeerd verbruiksgemiddelde van 5,2l/100km. Een zeer uitgesproken verschil, waarmee de automaat die nochtans voor stadsgebruik zo zijn troeven heeft, zichzelf in de marge plaatst. Gezien de manueel geschakelde versie al zeer matig presteert, vrezen we dat de Alto met automaat al helemaal ter plaatse zal blijven trappelen.
Gelukkig valt er op de manuele schakelmechaniek weinig aan te merken, want die moet stevig aanpakken om het motortje altijd hoog genoeg in de toeren te houden om enige trekkracht te kunnen voelen. Schakellui rijden mag men vergeten. Dat betekent automatisch ook dat het verbruik in de stad omhoog zal schieten, evenals het lawaai en de CO2-uitstoot. Gelukkig houdt de fiscus enkel rekening met de theoretische waarde - 103g/km - en daarmee komt de Alto goed weg, goed genoeg voor 15% korting op de aankoopfactuur.
Als gevolg van de zwakke prestaties wordt het soms gevaarlijk om een kruispunt over te steken, in te voegen op de snelweg, of bij druk verkeer een uitrit niet te missen. We vragen ons af wat het moet worden als ook de airco nog eens vermogen gaat opeisen. De wegligging en stuurkwaliteiten zijn nochtans duidelijk opgewassen tegen meer pit. Op een kort stukje bochtig en afhelend parcours, waar we de wagen konden laten ‘lopen', gedroeg hij zich vlot bestuurbaar en geruststellend veilig. Voorlopig zijn er echter geen plannen in de richting van meer pk's onder de kap, wel van een uitvoering met automatische start/stop-schakeling, waardoord de CO2-uitstoot verder zou verlagen tot 95 g/km.