De Alto is de vijfde ‘wereldwagen' binnen het Suzuki-gamma. Hij is vooral ontwikkeld als betaalbare en ecologische auto. Hij verschijnt als 5-deurs en is 3,5 m kort, 1,60 m breed. Speciale aandacht ging naar een licht gewicht - 855 kg - waartoe staal met hoge weerstand wordt verwerkt. Heel veel belang werd gehecht aan de aerodynamica. De Alto is dan ook een kind van de windtunnel. Volgens Shigeki Suzuki, directeur engineering voor Suzuki in Europa, werd de CX-waarde van 0,4 tot 0,3 teruggedrongen door uitgebreide testsessies met schaal- en kleimodellen.
In vooraanzicht zien we moderne stijltrekjes als de versmelting van radiatorrooster en luchthapper onder de bumper tot één grote ‘muil'. De koplampblokken zijn druppelvormig en lopen hoog door op de flanken. Enkel de topversie heeft recht op mistlichten. Voor de andere uitrustingsniveaus zijn ze wel optioneel verkrijgbaar. In zijaanzicht valt de laag bij de dorpels getrokken gordellijn op en de knik in de ruit van de achterste portieren. De Alto rijdt standaard op stalen 14" velgen met 155/65 lage rolweerstand banden en sierdeksels. Achteraan vallen een bolle bumper en rondom grijpende, uitpuilende achterlichtblokken op. De achterklep integreert bovenaan het derde remlicht. Suzuki bedacht 10 nieuwe kleuren voor de Alto maar vergat - zoals zovele anderen - enige bescherming voor het koetswerk in de stadsjungle.
Suzuki bouwt de Alto in de gigantische Maruti-fabriek in India, goed voor een jaarproductie van zo'n slordige 900.000 auto's. Aan de assemblagekwaliteit valt echter nog wat te schaven. Op de motorkap priemen de ruitenwissersproeiers opvallend omhoog en vormen er een bron van windgeruis. De ruitenwissers zelf liggen nooit helemaal gelijk plat, een schoonheidsfoutje dat we nog nauwelijks te zien krijgen.