Honda mag best in z'n nopjes zijn met de Jazz. De eerste generatie kwam maar pas in 2001 in Japan op de markt -Europa volgde een jaartje later- en sindsdien zijn er al 2 miljoen stuks van verkocht. De kleine Honda wordt gebouwd in zes fabrieken in vijf landen en van daaruit naar 115 naties verdeeld. Japan en Europa zijn belangrijke afzetgebieden en nu zal de tweede generatie ook in de VS gesleten worden.
Met het uitstekende palmares van generatie één, is het niet verwonderlijk dat de Japanners voor evolutie in plaats van revolutie kozen. De nieuwe Jazz is gewoon meer van hetzelfde. In casu denken we dan aan een grote moduleerbaarheid, een goede verhouding tussen de buiten- en binnenafmetingen en Honda's typische pittige benzinemotoren. De Jazz kan je pas sinds november bij ons krijgen (hij is al sinds 2007 in thuisland Japan te koop) en hij heeft in eigen land al z'n eerste slag thuisgehaald. Een jury van professionele autojournalisten -waaronder deze redactie- én gezinnen maakte hem in de categorie tot € 15.000 tot gezinswagen van het jaar. Een eer die ook de eerste generatie al te beurt viel.