Honda Jazz 1.4 Comfort Conclusie

Honda Jazz 1.4 Comfort
Bekijk 24 foto's
Door: BV 09-03-2009

De Jazz van de eerste generatie stond binnen z'n segment in één klap bovenaan onze Auto55-scoretabellen. Niet moeilijk, want het is een slim, aangenaam en hoogwaardig product gebleken. En er zijn wereldwijd al 2 miljoen mensen die hetzelfde vonden en daarom hun handtekening onder een bestelbon zetten. Een nieuwe generatie wil uiteraard beter doen, maar ook verderbouwen op dat succes. De Jazz is daarom nog steeds herkenbaar en behoudt z'n basisvorm terwijl hij wat groter, ruimer en krachtiger werd. Met z'n voorganger heeft hij eveneens gemeen dat hij niet de goedkoopste uit het segment is. Voor wat, hoort wat.

De Jazz z'n grootste troefkaart is het interieur. Probeer bij een concurrent maar eens een kofferruimte van 428l te vinden. Bovendien is het geheel moduleerbaar, is de materiaalkeuze onberispelijk en kijk je op één van de leukste boordplanken uit het marktdeel. En dat allemaal omdat Honda de benzinetank onder de voorzetels wegstopt in plaats van tussen beide achterwielen. Laat het je gemoedsrust niet vergallen, hij zit er stevig ingekapseld en ook met de andere veiligheidsvoorzieningen zit het snor. Wat denk je van 6 airbags en stabiliteitscontrole. Standaard.

Beide benzinemotoren werden flink zelfzekerder, maar we reden met de pittigste van de twee. 1,4l groot en 100pk sterk. Gewillig en zuinig bij lage toeren, immer stil en levenslustig bij hoge omwentelingsnelheden. Gepaard aan een tikkeltje gevoeloze maar enthousiaste stuurinrichting, een efficiënte ophanging en een scherp schakelende vijfbak. De Jazz is niet alleen praktisch - je kan zowaar nog wat rijplezier sprokkelen. Niet verwonderlijk dat het model (net als z'n voorganger) de trofee van de VAB-gezinswagen 2009 (in de prijsklasse tot € 15.000) mee naar huis mag nemen.

Geef commentaar
comments by Disqus