Het interieur illustreert nog best de vernieuwing die Opel met de Insignia brengt. Het oogt allemaal zeer behaaglijk en bewoonbaar. Het meest opvallend is de wijde booglijn die vanuit het dashboard doorloopt in de portieren en de inzittenden vooraan helemaal omarmt. Wij kregen tweemaal een Cosmo-uitvoering de bruin/beige lederen interieuraankleding voorgeschoteld, die bijzonder charmeert door de zichtbare en voelbare kwaliteitsinspanningen. De houtdecoratie oogt hier nu eens niet banaal en de overgangen van de sierlijsten tussen dashboard en portieren verliepen perfect.
De zetels zitten goed en bieden heel wat regelmogelijkheden, maar men zit er wel enigszins bovenop, i.p.v. er heel door opgenomen te worden. De zetelverwarming - Opel biedt lederen zetels altijd aan in combinatie met zetelverwarming, wat een slimme en toe te juichen beslissing is - werkt in 3 stappen, waarbij de hoogste stand flink overdreven is en de verwarming teveel geconcentreerd zit in het centrum van het zitvlak. De automatische airco deed het prima en biedt de gebruikelijke 'dual zone' regelfunctionaliteit.
Wat opvalt, is het grote aantal bedieningsorganen die op het dashboard en stuurwiel verspreid zitten. De meest gebruikte worden nog eens herhaald op een plateau op de middentunnel, net achter de versnellingspook. Dat ziet er nogal ingewikkeld en verwarrend uit, maar valt uiteindelijk nog best mee. Voordeel is dat de toetsen door hun grote formaat gemakkelijk en foutloos te bedienen zijn tijdens het rijden. Ook de leesbaarheid van de opschriften is hierdoor verzekerd. Het scherm dat voor entertainment, navigatie en boordcomputer gebruikt wordt, zit hoog in het dashboard en is goed leesbaar onder alle omstandigheden. Het navigatiesysteem (1700 euro op de Cosmo) zelf laat zich heel vlot bedienen, vindt snel de positie van de auto op de kaart en rekent ook vlot, maar... de bijgeleverde kaartinformatie (Navtec) zorgt herhaald voor ergernis. De nummering in een straat blijkt niet te kloppen, zodat men helemaal fout zit, straten en wegen ontbreken... We misten eveneens een 'lane assist' en visuele ondersteuning van de begeleiding is aan de karige kant. Het is onbegrijpelijk dat bij een gloednieuwe auto als de Insignia geen up-to-date kaartmateriaal wordt geleverd. Voor nog meer ergernis zorgt de koppeling van de TMC-informatie aan de routeberekening. We maakten het mee dat de begeleiding ons van de snelweg haalde, om 15 km verderop rechtsomkeer te laten maken en weer terug de snelweg op te gaan waar we er eerder afreden. Een tijdverlies van meer dan een half uur! Het navigatiesysteem werkt met een DVD waarop de kaartinformatie zit, maar die moet men kopiëren naar een interne harde schijf om zo de speler vrij te houden voor muziek-CD's. Het interne geheugen biedt slechts 2 GB opslagcapaciteit, zodat men een keuze moet maken welke landen men opslaat. Voor de Benelux en een bijkomend land is er geen enkel probleem, maar wie een autovakantie naar bv. Hongarije plant, kan mogelijk niet alle benodigde informatie vanuit de DVD overschrijven en moet onderweg een deel van het geheugen wissen om een volgend land in te laden.
De interieurverlichting is correct - 2 plafondarmaturen met elk 2 leesspots - maar had toch iets meer pit mogen hebben. In de 4 portieren vinden we ruime en stevige kaartenbakken. Op de rugleuning van de voorste zetels bieden tassen opvang aan allerhande prularia. Op de middentunnel staan 2 bekerhouders paraat en onder de centrale armsteun zitten nog 2 kleinere compartimenten, waarvan 1 met aansluitingen (USB + 3,5 mm jack) voor draagbare muziekspelers. Links onderaan het dashboard is een bakje voorzien voor een zonnebril. Het handschoenkastje en de centrale armsteun achterin bieden nog meer praktische bergruimte. Zowel de 4-deurs sedan als 5-deurs hatchback hebben een ruime koffer, voorzien van handige organisatiehulpjes in de flanken en een standaard skiluik.