Er waren tijden dat een Opel Rekord zowat als standaardkeuze gold voor de gemiddelde gezinswagen en de 'vertegenwoordigers' - het waren destijds nog geen account managers of sales executives - het land doorkruisten in een auto met 'Blitz' en dikke bult op de motorkap om de dieselmotor ruimte te geven, tenzij hun werkgever de voorkeur gaf aan de 'onverwoestbare' Peugeot 404 / 504... Met de Omega B in het begin van de jaren negentig slaagde Opel er nog behoorlijk in om zich stevig te verankeren in het hogere segment. De inbouw van een bij BMW ingekochte 2.5td dieselkrachtbron was daar niet vreemd aan. Vandaag nog duikt de Omega herhaald op in het straatbeeld, een bewijs dat de Opel-ingenieurs het destijds nog zo slecht niet hebben gedaan. Met het stopzetten van de Omega-productie in 2003, verdween ook de laatste 'grote' Opel.
De eerste Vectra verscheen in 1988 als opvolger van de Ascona en plaatste zich dan ook hiërarchisch onder de Omega A, die in 1986 debuteerde. In de loop van de opeenvolgende generaties, moest de Vectra echter de rol van topmodel voor het Opel-gamma overnemen. Omdat deze rolbedeling niet echt wou lukken, kwam er de Signum als kroon op het Vectra-programma en als vervanging van de Omega. De Opel Signum was geen klassieke sedan, noch een break; hij lokte klanten met eigenschappen die men normaal in een MPV verwacht. Maar het verwachte succesverhaal bleef uit...
Met de Insignia kiest Opel niet alleen voor een nieuwe naam, maar voor een zeer grondige ommezwaai. De Insignia verbaast vriend en vijand van de Duitse GM-dochter met een verfrissend design en maakt een enorme sprong vooruit op het vlak van de assemblagekwaliteit en materiaalkeuze voor de aankleding. Rivalen uit het thuisland zijn vanzelfsprekend de Ford Mondeo en VW Passat. In deze autoklasse geven de Fransen zich niet zomaar gewonnen, met een bijzonder geslaagde Citroën C5, een moeizaam uit de startblokken schietende Renault Laguna en een Peugeot 407 die zich erg kranig houdt in afwachting van de aflossing door de 408. Vergeten we evenmin de opmars van Skoda en Mazda die met zijn 6 een meer dan waardig alternatief biedt in deze klasse. Tenslotte is er ook de niet te stuiten drang naar het 'premium'-prestige, wat bv. een Volvo S40, een BMW 1 en Audi A3 tot concurrenten maakt voor de Insignia. Naar grootte toe zouden we veeleer een Audi A4 en BMW 3 Reeks moeten aanslepen, maar dan wordt het prijsverschil al gauw meer dan 5.000 euro groot! Merk overigens op dat Opel de Insignia scherp prijst met 24.900 euro voor een 4-deurs met 110 pk CDTI onder de kap.