De look van de Opel Insignia breekt helemaal met zijn voorganger. Alleen al de moed om zo'n stijlverandering door te voeren verdient een applaus. Opel brengt de Insignia als 4-deurs sedan, 5-deurs hatchback en als 'Sports Tourer', wat heel wat dynamischer in de oren klinkt dan 'break' of 'Caravan' zoals lang gebruikelijk in Russelsheim. De Insignia oogt actueel, zoveel is zeker, en zijn proporties zitten goed. We zouden hem zelfs iets tijdloos durven toedichten. Allerhande rondingen typeren het ontwerp, zonder dat er een bepaalde lijn of specifiek detail echt uitspringt. Het meest opvallend is nog de 'J'-lijn die op de flanken achter de wielkasten geboetseerd zit. Met 4830 mm lengte is het zeker geen kleine jongen. De Insignia staat minimaal op 17" velgen (staal voor de 'Edition'-basisversie) en Opel levert graag grotere en mooie aluvelgen - standaard volgens het gekozen uitrustingsniveau of optioneel tot 20" - zonder daarvoor een hoge meerprijs aan te rekenen. Bijzonder is ook dat de hatchback zich visueel amper laat onderscheiden van de sedan. Heldere lichtblokken, die een inkijk bieden op hightech lichttechnologie (daarover later meer) en een accent met pijlvormig ingezette LED's, benadrukken het hedendaags design. De mistlichten (200 euro optie op Edition-basis) zitten perfect geplaatst voor een maximale uitlichting van het wegdek en de koetswerkmodulering biedt hen net voldoende bescherming tegen glasbreuk. De achterlichtblokken tonen een structuur die bijdraagt tot de herkenning van de Insignia, doch beperken deze bijdrage tot de nachtelijke ritten. Dat de ontwerpers niet zomaar wat lijntjes op papier hebben getrokken, bewijst de meer dan uitstekende Cx-waarde: 0,27!
Maar goed, vooral positieve verandering went snel en de euforie van de eerste aanblik, maakt al vlug plaats voor de dagelijkse realiteit. Tijdens bijna twee weken kriskras door België rijden en twee fotosessies, werden we nooit aangesproken over onze gloednieuwe Insignia's. Nochtans was de uitlevering van de wagen nog niet begonnen en hebben we ook nooit een andere Insignia op onze wegen ontmoet. Jammer, want deze jongste Opel-telg verdient echt wel beter. Schoonheidsfoutjes zijn de vervuiling van de ontgrendeling van de koffer/kofferklep, evenals de te kleine en snel vervuilende buitenspiegels. Tenslotte vermelden we nog dat 250 componenten uit gerecycleerd materiaal bestaan en 85% van de Insignia recycleerbaar is.