Citroën C3 Picasso (eerste test)

Citroën C3 Picasso (eerste test)
Bekijk 108 foto's
Door: BV 13-02-2009

Citroën is helemaal tuk op monovolumes. Het merk heeft met voorsprong het ruimste aanbod op de markt, maar hoewel de bestelwagen-afgeleide Berlingo voor alternatief kan doorgaan, heeft het merk geen echte vertegenwoordig in het nog jonge segment van de compacte monovolumes. Dat is het marktdeel waarin de Hyundai Matrix, Nissan Note, Honda Jazz, Renault Modus, Skoda Roomster en de Opel Meriva hun troeven uitspelen. In ons land is dat segment de jongste jaren goed voor zo'n 20.000 auto's op jaarbasis en hoewel monovolumes de jongste tijd wat minder populair werden (ten voordele van de SUV) verwacht de constructeur een revival, niet in het minst bij de compacte modellen. Citroën heeft het vooral op de Meriva gemunt. In ons land gaan er jaarlijks haast 6.000 van over de toonbank, maar het model is al vijf jaar op de markt.

De C3 Picasso -die eigenlijk al op de bodemplaat van de volgende C3 generatie staat- is minder behouden vormgegeven als z'n concurrent numero uno. Citroën opteert voor een hoekige vorm, omdat die een groter interieurvolume oplevert, en opvallende stijlkenmerken. De nieuwste telg in de kunstenaarsfamilie oogt zowel robuust als guitig. En door onder meer bumperschilden uit te voeren in een zwarte lak en de lichtblokken een prominente aanwezigheid toe te staan, wil het merk op het gevoel spelen en een ‘premium feel' opwekken. Met wisselend succes.

In de lengte tikt de C3 Picasso 4,08m aan, het model is 1,73m breed en 1,62m hoog. Daarmee nestelt de nieuweling zich helemaal bovenaan z'n segment. Combineer dat met de cubistische vormgeving en je krijgt een plaatsaanbod om U tegen te zeggen. Alleen al het koffervolume; met vijf zitplaatsen in gebruik kan dat oplopen tot 500l. Meer vind je elders niet. En zoals dat hoort bij een monovolume, is het interieur flexibel indeelbaar. De achterbank kan in twee delen plat (dan lust de kofferklep 1.506l), in één simpele handeling, en elk van die delen is ook afzonderlijk verschuifbaar over een afstand van 15cm. Omdat de zetels zich ver boven de vloer verheffen, kunnen de achterste passagiers hun voeten probleemloos parkeren en aan knieruimte hebben ook volwassenen -ongeacht waar ze plaatsnemen- geen gebrek. Het zitmeubilair is confortabel en de boordplank is goed afleesbaar, al zijn we nog steeds geen fan van centraal opgestelde tellers. Voor een geoptimaliseerd comfort plaatst Citroën de pook hoog in de middentunnel en is het stuurwiel verstelbaar in hoogte en diepte. Dat laatste kan evenwel niet verdoezelen dat het te horizontaal is ingeplant. De basisuitrusting is correct en omvat onder meer elektrisch bediende ruiten. Comfortitems als een snelheidsregelaar en (manuele) airco doen hun intrede in het tweede afwerkingsniveau. Wie wil kan tegen een meerprijs (een redelijke € 500) het metalen dakpaneel vervangen door een uit de kluiten gewassen panoramisch dak. Kinderen vinden dat het einde...

Onder de kap zitten bij aanvang vier motoren; een 1.4 met 95pk en 1.6 met 120pk aan de benzinezijde en twee vermogensversies van een 1.6 HDi -92 of 110pk sterk- aan de dieselkant. We reden bij deze eerste kennismaking de twee krachtigste versies. Die overtuigen bij lage snelheden en met name de diesel toont zich dan gewillig. Op de snelweg vragen ze beiden naar een zesde versnelling, onder meer omdat ze dan behoorlijk wat decibels produceren. Citroën mag dan wel bovengemiddeld dikke zijruiten monteren, de wanstaltig grote buitenspiegels leveren je vanaf 100km/u onvermijdelijk windruis op. De demping is toerijkend, al zijn we -verwend door de andere producten van het merk- van Citroën wat meer gewend. Een definitief oordeel houden we achter de hand tot we het model in eigen land hebben gereden. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een aangename weerstand en is enkel rond de middenpositie een tikkeltje onnauwkeurig. In elk geval wordt parkeren kinderspel.

Resten ons in deze eerste kennismaking nog de prijzen. Citroën parkeert de C3 Picasso met 1.4l benzinemotor in het gamma vanaf € 15.200. Dat is flink goedkoper dan een vergelijkbare Meriva (1.4 90pk vanaf € 16.345). Een diesel heb je vanaf € 16.900, alweer een stuk budgetvriendelijker dan de leider in het segment.


Geef commentaar
comments by Disqus