Met 224pk, een maximale trekkracht van 500Nm en een zeventrapsautomaat mag je je verwachtingen al wat hoger instellen, vinden we. De GLK komt met deze combinatie dan ook meer dan pittig uit de startblokken. De sprint naar 100 neemt niet meer dan 7,7 tellen in beslag en de topsnelheid is geklokt op 220km/u. Lees vooral niet dat de hoekige Mercedes aanzet tot sportief rijden, dat is een brug te ver. Maar de GLK voelt zich best lekker als het tempo wat hoger ligt. En hij is gewapend met het vermogen om tussensprintjes met de vingers in de neus af te haspelen. Heel wat is te danken aan de boterzacht schakelende automatische transmissie. Een geluk trouwens, dat die schakelovergangen haast onvoelbaar zijn, wat met zeven verzetten wordt er behoorlijk wat gekoppeld.
Het onderstel van de GLK maakt gebruik van een multilink-architectuur op zowel de voor- als de achteras. Niet meteen de goedkoopste oplossing, maar zeker een goede. De GLK negeert kleine plooien in het wegdek en maakt riant gebruik van de veerweg om drempels en putten weg te gommen. Zelfs de marteling van terreinwerk ondergaat het onderstel met gemak, terwijl het in het geval van onze testwagen toch niet bepaald werd geholpen door vergevingsgezinde banden. De demping is eerder kritisch, dus deinen doet de GLK niet. Alleen gaat hij in de bochten een tikkeltje meer op één oor hangen dan sommige van z'n stugger afgeveerde concurrenten. Iets waar we ons gezien het hoge comfortniveau probleemloos mee kunnen verzoenen.
De GLK is immer permantent op de vier wielen aangedreven. Iets wat bij modellen die zichzelf een minder dikke nek aanmeten, nu eenmaal niet altijd het geval is. De aandrijflijn voedt de voorwielen 40% van het vermogen, en reserveert het leeuwendeel voor de achtertrein. Dat zorgt voor een goede tractie en een aangenaam, voorspelbaar weggedrag. Echt dartel is de GLK niet, maar hij kan wel enkele van z'n concurrenten voor tamzak verslijten. Een aangename en preciese tandheugelbekrachtiging draagt eveneens bij tot het rijplezier.
Op onbebaande paden opteer je best voor het off-road-pakket. Dat je dan stootvaste bumperschilden en een beschermplaat onder het motorcompartiment krijgt, is nog het minste. De bodemvrijheid en af- en aanloophoeken zijn riant volgens de normen van 99% van de gebruikers. Maar je hebt vooral recht op meer geavanceerde elktronica. Een afdaalhulp of een stabiliteitscontrole die de werking van differentiëlen simuleert... Als je tot je hielen in de modder staat, maakt dat opeens een wereld van verschil. Zelfs met onaangepast rubber.