Als u het ons vraagt, is het al behoorlijk druk in het SUV-segment. De jongste jaren kalmeren de wateren waarin de grote jongens zich bewegen, maar het kolkt des te harder in het nog jonge compacte SUV-segment. Het is daarin dat de Japanners en Koreanen zich met creaties als de RAV4 en Tucson en X-Trail het voor het zeggen hadden, maar waarin merken als Opel, Renault, Ford en VW inmiddels ook een deel van de koek willen. En het blijft er niet bij, want de nieuwste vondst van de marketingboys is de compacte ‘premium' SUV. We hadden al de BMW X3, maar die krijgt er nu in één klap -en rijkelijk laat- drie concurrenten bij. De Audi Q5, waar u onze beoordeling nog over te goed heeft, de Volvo XC60 die we eerder al bij het kruis grepen en deze Mercedes GLK. Een model dat op het Autosalon debuteert met een 163pk sterke 220CDI-motor onder de kap en dan leverbaar is vanaf € 41.140. Aan deze 320 CDI met 224pk hangt een basisprijs van € 46.827. Dat is gauw het dubbele van wat een compacte SUV zonder premium-saus kost. Uiteraard betaal je voor het logo op de neus, maar we gaan op zoek of al die extra centen zich ook laten voelen.
De GLK is ook als benzine leverbaar. Dan heb je de keuze uit de 280 (eigenlijk een drieliter) met 231pk of de GLK 350 met 272pk. Leuk, wellicht, maar in ons land zal je ze in het wild niet tegenkomen. Alle motorversies zijn gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. Met de hand schakelen is er niet meer bij. De standaarduitrusting is op z'n Mercedes'. Correct, zonder meer, en enige zelfbeheersing is gewenst bij het doorbladeren van de omvangrijke optielijst. Niet alle opties zijn immers even democratisch geprijsd. Zo is € 852 voor parkeersensoren of € 1.512 voor Xenonverlichting behoorlijk stevig. Je kan je GLK wapenen voor het terrein, zoals onze testwagen (herkenbaar aan de bumperschilden met stootvast plastic), maar ook dat kost je extra. Voor je het weet schurkt de prijs van je GLK tegen de € 65.000 aan, zoals bij ons testexemplaar.