Het wordt in één klap druk in het segment van de compacte ‘premium' SUV. De BMW X3 heeft het rijk voor zich alleen gehad, maar het mooie liedje is uit. De Mercedes GLK, verkrijgbaar met twee benzinemotoren (231 of 272pk sterk) en evenveel diesels (163, dan wel 224pk) gaat frontaal in de aanval. Hij is verkrijgbaar vanaf € 41.140, de GLK 320 CDI die we hier aan de tand voelen heeft een vanaf-prijs van € 46.827, maar die prijs kan je in de optielijst nog gevoelig aandikken.
De GLK mag zichzelf een buitenbeentje noemen. Vooral omwille van de stilistische keuzes van het merk met de Ster. Het hoekige lijnenspel domineert zowel het interieur als het exterieur. En dat vraagt gewenning. Als vanouds valt op de afwerkingskwaliteit en de materiaalkeuze niets te bedingen. Mercedes is misschien even op de dool geweest, maar het is weer helemaal terug. Aan boord is ruimte voor vijf inzittenden en er bovenop nog (eerder tegenvallend) bagegevolume van 450l (onder het afdekzeil). Wie zich aan boord van de GLK heist, weet zich door niet minder dan 7 airbags -knieairbag voor de bestuurder incluis- en een arsenaal elektronische veiligheidsvoorzieningen beschermd.
De 320CDI heeft aan 224pk en 500Nm genoeg om de hoekige maar behoorlijk aerodynamische koets naar een top van 220km/u te stuwen. En de sprint neemt niet meer dan 7,7 tellen in beslag. Toch noem je de GLK best geen sportieveling. Daarvoor is het onderstel te veel op comfort afgesteld. Maar dankzij een boterzacht en foutloos schakelende automaat en het vermogen van onderstel om zelfs de grootste kloven in het wegdek weg te filteren, hou je er met gemak het tempo in. Z'n permanente vierwielaandrijving geeft enige marge voor boswegen en modderpaadjes, al opteer je best voor de -vooral elektronische- hulpmiddelen in het optionele off-roadpakket als je van zo'n excursies een gewoonte wil maken. Het zware werk moet je uiteraard links laten liggen, daar ligt de roeping van deze GLK allerminst. Rijplezier, dat is z'n grootste troef.