Ford stelt de nieuwe Ka voor met een 1.2 benzinemotor (69 pk) of een 1.3 diesel (75 pk). De diesel is naar keuze leverbaar met of zonder partikelfilter. Beide motoren voldoen aan de Euro 4 milieunorm en worden gevolgd door een handgeschakelde 5-bak. De benzinemotor stoot 119 g CO2 per km uit; de diesel staat met 112 g/km gespecificeerd. Dat laatste is goed nieuws voor de particuliere koper, die 3% korting geniet op de factuur inclusief BTW voor wagens met een CO2-uitstoot tussen 105 en 115 g. Bovendien verleent de Belgische staat ook nog eens 150 euro korting op factuur voor de aankoop van een dieselwagen die standaard uitgerust is met een roetfilter.
Het eerste wat opvalt, is dat er weinig ruimte zit tussen het stuurslot en het dashboard, zodat het insteken van de sleutel met de nodige precisie dient te gebeuren. Een volgend detail dat ergernis wekt nog voor we met de Ka op pad trokken, was de moeizame werking van de gordelsloten. Dat bleek overigens voor de beide voorstoelen toepasselijk. Vermoedelijk gaat het om de plaatsing van de sloten, maar het euvel liet zich gedurende de ganse testperiode opmerken. Men moet echt kijken naar de sloten om er de gesp van de gordel precies in te stoppen, anders lukt het niet.
Het stuurgevoel valt best in de smaak en dat zowel in stedelijk gebied als erbuiten. Het stuur is zelfs behoorlijk communicatief en daarmee overtroeft de Ka de meeste van zijn actuele rivalen. Het onderstel laat zelfs vermoeden dat de nieuwe Ka best wat sportief rijplezier zou kunnen schenken, voor zover hij bedacht wordt met wat pittiger krachtbronnen onder de motorkap. In de stad en op gewestwegen laat de 1.2 benzinemotor zich van zijn beste zijde kennen en kan goed opschieten in het dagelijkse verkeer. Adembenemende sprintjes mogen we natuurlijk niet verwachten, maar de aandrijflijn laat zich in het geheel positief opmerken en voldoet aan de roeping van de Ka als stadsrakker. De op onze testwagen gemonteerde automatische airco bleek de motor echter vrij zwaar te belasten, wat opviel door een herhaalde duik van het toerental in vrijloop. Op de snelweg heeft de 1.2 met zijn 69 pk het aanvankelijk moeilijk om boven de 100 km/u uit te klimmen, maar weet vervolgens toch zonder veel moeite de 120 km/u aan te houden. Dringen we aan, dan kan er ook meer op de teller verschijnen, maar de Ka laat duidelijk voelen dat zijn ambities elders liggen. Buiten de stad is de Ka ook behoorlijk lawaaierig, zeker op de snelweg tegen de toegestane maximumsnelheid van 120 km/u. Dat is niet helemaal ongewoon, gezien de 1.2 benzinemotor bij die snelheid al 3800 tr/min draait. Opvallend is dat de 'lawaaihinder' hoofdzakelijk bestaat uit rol- en motorgeluiden. Storend windgeruis blijft uit, wat erop wijst dat de aerodynamica van de Ka best veel aandacht kreeg.
Op de snelweg verbruikte onze Ka gemiddeld 7,7 à 7,8 l/100 km bij een vrij constant aangehouden 120 km/u. Een gemengd parcours liet het verbruiksgemiddelde opklimmen tot 8,2 l/100 km. Met een tankinhoud van slechts 35 liter is zijn rijbereik dan ook wat mager uitgevallen. Achter het tankklepje schuilt een dop met slot en niet het ingenieuze 'EasyFuel'-tanksysteem zonder vuldop, zoals we dat kennen van de Mondeo en Fiesta. Lastig is ook dat het waarschuwingslampje voor de brandstofreserve oplicht bij 52 km rijbereik, waarna de boordcomputer ophoudt verder te rekenen en de indicatie op het display gewoon 'bevriest'.