In 1996 stelde Ford zijn Ka voor, een gloednieuw basismodel voor het merk met het blauwe ovaaltje, dat debuteerde in een segment waarin Ford voordien nooit vertegenwoordigd was. Voor het veel besproken 'New Edge'-design, dat de Fords van midden de jaren negentig tot begin deze eeuw typeerde, tekende Claude Lobo. Het was de bedoeling een 'anti-Twingo' neer te zetten, een auto waarvoor de ontwerper veel respect toonde. Hij liet zich echter vooral inspireren door de oorspronkelijke Mini en droomde van een wagen met een zo sterke uitstraling dat een facelift jarenlang overbodig zou blijven. Dat laatste is hem in elk geval gelukt, want de Ka bleef 12 jaar onveranderd in productie in het Spaanse Valencia. Enkel het interieur onderging een lichte 'correctie', meer specifiek voor wat het handschoenkastje betreft, wat bij de lancering niet meer was dan een omkeerbare brillendoos voor het wegbergen van enkele cassettes (ja dat bestond toen!) en een zonnebril.
In totaal werden er 1,460 miljoen Ka's verkocht over die 12 productiejaren, waarvan de Britten een derde voor hun rekening namen. Het succes van de Ka was heel wisselvallig: men mocht het karretje of men haatte het... In Nederland verkocht men vijfmaal zoveel Ka's als in België, maar België heeft dan ook altijd het accent gelegd op de grotere Fiesta. Nederland opteerde voor de Ka en investeerde met succes aanzienlijke budgetten in diens marketing. In 2003 verschenen de 'StreetKa' en 'Sportka' - een 'mini-roaster' met manueel te openen stoffen dak en een maximaal op sportiviteit getrimde Ka tegen scherpe prijs (< 15.000 euro). Beiden waren slechts een kort leven beschoren. In 2004 stuntte Ford met een spectaculaire nettoprijs voor de Ka: voor 6.990 euro mocht je hem meenemen.
Vandaag staat dan uiteindelijk een nieuwe Ka in de showroom van de Ford-dealers, maar dat blijkt een afgeleid product van de Fiat 500, die van dezelfde productieband rolt in Polen. De Ka neemt de handschoen op in het sub-B-segment, dat in Europa goed is voor 10% van alle nieuw verkochte auto's; in België vertegenwoordigt het sub-B-segment 6,8% en is lichtjes stijgend. In aantallen gaat het over 788.698 stuks in Europa. Fiat is ongeslagen kampioen, met 25% van de verkoop in het sub-B-segment, verdeeld over de Fiat Panda (15%) en 500 (12%). In België voert de Renault Twingo de categorie aan, gevolgd door de Citroën C2, Citroën C1, Suzuki Swift en Toyota Aygo. Ford lanceert zijn nieuwe Ka officieel à 9.500 euro voor de 1.2 benzine in Ambiente-uitvoering. Renault vraagt voor zijn Twingo minimaal 8.700 euro en Citroën afficheert 11.200 euro als instapprijs voor een C2. Bij Fiat staat de 500 vanaf 11.025 euro in de prijslijst.