De Ford Ka mag dan al van dezelfde productieband rollen als de Fiat 500 en daarmee ook heel wat onderdelen gemeenschappelijk hebben, hij oogt in elk geval duidelijk anders en verloochent zijn familie niet. De nieuwe Ka neemt duidelijk afstand van zijn voorganger en verschijnt volwassener op de weg. Hij oogt 'meer auto' en zit de Fiesta wat dichter op de hielen. De nieuwkomer is even lang dan het afgeloste model - 362 cm - maar wel 10 cm hoger. Het gebruik van HSS Boron staal geeft de nieuwe Ka meer stijfheid zonder zijn gewicht te laten toenemen. Vooraan is er de afwezigheid van enige bumperbescherming - een algemene actuele trend - wat in de stad onvermijdelijk in geen tijd enkele ongewenste parkeerschrammen zal kosten... De Ford-ontwerpers konden het niet laten om de Ka ook een 'muil' mee te geven - de versmelting van radiatorrooster en luchthapper tot een groot vlak - al valt het allemaal nog best mee. De grote heldere lichtblokken die ver doorlopen in de flanken - bij de Ka vloeien ze bijna over in de A-stijlen - zijn eveneens een typisch stijlkenmerk van het actuele autodesign. De ronde mistlichten - standaard op de Titanium-uitvoering - zitten goed verscholen in de frontpartij. Om de voorruit schoon te houden past Ford een asymmetrische wisserconfiguratie toe: een groot wisserblad voor de bestuurder en een kleintje voor de passagier. In zijaanzicht ontdekt men nog het meeste trekjes van de oer-Ka uit 1996. De bolle dakvorm en de scherpe driehoeksvorm van de achterste zijruit zijn meteen herkenbaar. Ook hier ontbreken beschermstrips. Met enkele 'plooien' in de carrosserieflanken zijn de ontwerpers erin geslaagd om de wagen een dynamiek te geven die ook in stilstand beweging suggereert. Vrij zeldzaam geworden is de dakantenne, die Ford waarschijnlijk goedkoper kan inkopen dan ze te combineren met de achteruitontdooiing, wat een esthetischer oplossing biedt. Standaard rijdt de Ka rond op stalen velgen: 14" met 175/65 banden voor de basisversie; 15" met 195/50 schoeisel voor de Titanium-uitvoering. Ford ruilt ze echter graag in voor aluminium exemplaren en dat tegen een vriendenprijsje. Zo is het speciale uitrustingspack 'Style Pack Ambiente' voor de basisversie, dat 14" aluvelgen en mistlampen omvat tegen de promotieprijs van 400 euro i.p.v. 560 euro. Onze testwagen was geschoeid met Conti Premium Contact 2 in maat 195/50 R15.
Achteraan vinden we grote trapeziumvormige achterlichtblokken, die net als de verlichting vooraan ver doorsteken in de flanken. Een flink uit de kluiten gewassen achterschort geeft dit kleintje een sportief tintje. Ford bekent kleur met 11 versschillende koetswerkkeuren, waaronder een sprankelend wit ('Disco'), geconcentreerd Magenta ('Blush') en een fluo-achtig rood-roze. Bovendien verschijnen er nog drie gedurfde stylingpakketten op de prijslijst: 'Grand Prix' (rood met witte streep), 'Tattoo' en 'Digital Art' (zwart met gifgroene striping). Voor de drie exclusieve exterieurafwerkingen vraagt Ford een meerprijs van 750 euro op de Ambiente-versie of 550 euro op de Titanium.