De Hyundai i20 komt de oud gediende Getz aflossen, de best verkochte Hyundai in de Europese markt. Sinds de lancering van de Getz in 2002 werden voor dit model meer dan een half miljoen kopers gevonden. In oktober 2005 volgde nog een tweede generatie van de Getz, maar nu is het tijd voor een moderne opvolger, die de actueel gangbare typeaanduiding aangemeten krijgt, zoals het Koreaanse merk die voor het eerst met de i30 introduceerde. De vernieuwing die de i30 inluidde en in iets mindere mate door de i10 werd doorgezet, is zeker terug te vinden op de i20, die zich uiterlijk liet inspireren op de eerstgenoemde.
Met het trio i10, i30 en nu de i20 dekt Hyundai een belangrijk potentieel af. De i10 trekt ten strijde in het A-segment (stadswagens als bv. Ford Ka); de i30 vecht in de Golf-klasse en de gloednieuwe i20 neemt het op tegen vaste waarden als de nog maar pas nieuw voorgestelde Ford Fiesta, de Opel Corsa, de Peugeot 207, de inmiddels naar het einde van zijn carrière uitlopende VW Polo, en nog vele anderen. Op het lijstje verschijnen immers ook de Citroën C3, de Fiat Punto, de Renault Clio, de Mazda 2, de Toyota Yaris, enz. De prijsvork van het in België gecommercialiseerde programma gaat behoorlijk breed, met een instapprijs van 11.599 euro voor de 1.2 Comfort in 3-deurs versie, tot 19.999 euro voor de 1.6 CRDi Style met 5-deurs koetswerk. De Hyundai i20 trekt nadrukkelijk de kaart van de veiligheid, met standaard ESP op alle versies als meest in het oog springende troef.