Toyota IQ 1.0 Interieur

Toyota IQ 1.0
Bekijk 44 foto's
Door: REDACTIE 24-11-2008

De Toyota IQ wil een vierzitter zijn en wie het portier opent, ziet ook effectief twee zetelrijen. Wonderen bestaan echter ook bij Toyota niet en wie bagage wil meenemen kan de passagiers achterin wel vergeten. De iets meer dan 30 liter achter de achterste rij stellen immers niets voor. Ook wanneer de inzittenden voorin wat uit de kluiten gewassen zijn, rest achteraan geen beenruimte en is de IQ dus een tweezitter zoals de Smart. Teruggrijpend naar de oorspronkelijke argumentatie van Smart, zou dat in de praktijk geen probleem mogen geven, daar meer dan 80 % van de auto's in het verkeer slechts door 1 enkele persoon gebruikt worden.

De rugleuning achteraan klapt in twee gelijke neer, zodat men de laadruimte kan moduleren tot een maximum van 238 l. Lastig is dat de achterste hoofdsteunen bijzonder groot zijn uitgevallen - ze hinderen zelfs het zicht achteruit - en niet diep genoeg kunnen zakken, waardoor men ze eerst dient te verwijderen alvorens de rugleuning plat kan. Het terugplaatsen van de hoofdsteunen gaat ook alles behalve vlot, omdat ze zo omvangrijk zijn dat men de rugleuning ongeveer 45° vooruit moet kantelen om ze weer recht te kunnen insteken.

De hoofdruimte is aan de krappe kant. Het stuurwiel ligt uitstekend in de hand, is aangenaam bekleed (leder) en in de hoogte verstelbaar. Er zijn bedieningen van het 'joystick'-type voor de radio. Het dashboard is erg sober uitgevallen, met voor de bestuurder een dominante snelheidsmeter en een veel kleinere ingezette toerenteller. Het display links met bijkomende informatie is niet altijd goed af te lezen. Centraal bovenaan het dashboard zit een zilverkleurig V-vormig sierpaneel (imitatie-aluminium) met daarin de ventilatieroosters, radio/CD en regelknoppen voor de airco. De zilverkleurige kunststof komt ook terug op de portieren, waar ze de mooi vormgegeven grepen accentueert. Jammer genoeg is de eigenlijke greep te kort uitgevallen, zodat de vingertoppen eruit glijden. Overal zijn er kunststoffen, maar de ontwerpers hebben hun uiterste best gedaan om dat niet als dusdanig te laten opvallen. De deurpanelen in onze eerste testwagen hadden een bruine afwerking met een toets doorschemerend rood en lieten onze gedachten even dwalen in de richting van houten sierelementen...

In andere landen wordt de Toyota IQ aangeboden in twee uitrustingsniveaus: IQ en IQ². Voor België wordt dat Luna en Sol, aangevuld met een Terra als absolute basis. Deze laatste moet het stellen zonder airco en verwarmde buitenspiegels. Vanaf de Luna zijn er elektrische ruiten, centrale afstandsbediening, 15" aluvelgen, manuele airco en stuurwielbediening voor de radio. Bij de Sol wordt de airco automatisch, is er een sensor voor de sturing van lichten en ruitenwissers, verschijnen er mistlampen vooraan, alsook een star/stop-knop en elektrisch inklappende buitenspiegels. Optioneel staan zetels met een leder/stof bekleding en zetelverwarming in de prijslijst (720 euro) en een navigatiesysteem in 2-DIN formaat met 5,8" beeldscherm en Bluetooth-connectiviteit (995 euro) dat wat grotesk bovenop het dashboard wordt neergepoot. Voor de Belgische kopers zijn er nog enkele 'Packs' zoals het 'Style Pack' (299 euro) met verchroomde deurdrempels en chroom opsmuk, of het 'Cockpit Pack' (499 euro) met voetruimteverlichting, drempelverlichting en sportpedalen.

Wij vinden het bijzonder jammer dat Toyota een immens verschil maakt tussen de basisversie en het hoogste uitrustingsniveau. Bij de basisuitvoering wordt op zowat alle details zichtbaar bespaard, wat de IQ tot een banaal voertuig degradeert. Het meest opvallend is de middenconsole, waarop heel eenvoudige, inspiratieloze draaiknoppen verschijnen voor de verwarming en ventilatie. Het oogt gewoon simpel en goedkoop, in schril contrast met het aantrekkelijke en vooruitstrevende uiterlijk van dit wagentje. Verder zijn er de duidelijk zichtbare 'tekorten' waarmee de eigenaar geconfronteerd wordt: hij of zij worden constant met de neus op de feiten gedrukt dat de uitrusting die is voorbehouden aan het hoogste uitrustingsniveau hier niet is gemonteerd (vb. de markering voor de start/stop knop). Nog erger is het verschil bij het zitmeubilair. Bij onze eerste testwagen met 'leder & stof' optie, ervoeren we een uitstekend zitcomfort voorin. De zetels beschikken over goed geprofileerde wangen, die belangrijk zijn voor de zijdelingse steun. Wie deze optie niet bestelt, krijgt zetels van veel mindere kwaliteit: ze bieden onvoldoende steun, zeker buiten de stad, en de aankleding oogt goedkoop.

Geef commentaar
comments by Disqus