De Toyota IQ doet zijn intrede als 's werelds kleinste vierzitter. Zijn uiterlijk lokt onvermijdelijk een vergelijking uit met de Smart, die zich echter beperkt tot het aanbieden van twee zitjes. Al vlug blijkt dat de vierzitter die de IQ claimt te zijn, louter een academische waarde heeft. In de praktijk kan men in hoge nood voor heel even met vier aan boord, maar wie niet voor het schenden van de rechten van de mens achter de tralies wil, kan zich beter beperken tot twee inzittenden. In dat geval kan behoorlijk wat bagage mee.
Afhankelijk van de gekozen versie en de toevoeging van het 'leder & stof' interieurpakket, varieert de sfeer aan boord van trendy en verfrissend aangenaam tot ronduit banaal en in contradictie met het buitenbeeld. De IQ is zeker in parelwitte koetswerkkleur een leuke verschijning in het stadsbeeld. De Toyota IQ bekoort met een prima stuurgevoel en stabiel tot zelf sportief weggedrag. De 1.0 benzinemotor kwijt zich dapper van zijn taak, maar kan zich best niet te ver buiten de stad wagen, want daar komt hij al gauw in ademnood. Voor wat de schakelmechaniek betreft is de CVT-automaat een aanrader in stadsverkeer, terwijl de handgeschakelde 5-bak beter opgewassen is tegen het rijden buiten de stad.
Dan rest nog het aspect prijs. De 1.0 in Terra uitvoering kost 11.690 euro, maar dat aanbod lijkt ons te krenterig. Voor een aantrekkelijke 1.0 met CVT, Sol-aankleding en het aan te raden 'leder & stof' zetelpakket, klimt de prijs door de 16.000 euro en dat is geen peulenschil voor een stadsrakker. We moeten hier wel aan toevoegen dat de 1.0 met CVT dankzij zijn 110 g/km CO2 uitstoot 3% korting geniet met een maximum van 810 euro bij een particuliere inschrijving. Voor de manueel geschakelde versie - 99 g/km CO2 - beloopt die korting zelfs 15% tot maximum 4350 euro. We betreuren ook dat Toyota niet de personaliseringsmogelijkheden biedt van een Fiat 500 of zelfs MINI, maar goed, we moeten toch ergens blijven van dromen...