Mercedes doet het met AMG en BMW met M, maar dat zijn bedrijven die intussen opgenomen zijn in de portefeuille van de constructeurs en een werking hebben die navenant is. AMG produceert auto's, en wel in aantallen die vergelijkbaar zijn met die van andere (onafhankelijke) sportwagenbouwers. Maar ook wanneer er geen familieband is werken heel wat merken in goede verstandhouding met een tuner. Het is immers een symbiotische relatie; de tuner krijgt op een makkelijke manier toegang tot een groot deel van de markt en het merk kan z'n klanten -en met name zij die op zoek zijn naar meer vermogen of karakter- beter op z'n wenken bedienen. Opel doet het op die manier met Steinmetz, Subaru met Prodrive en Saab... heeft het Zwitserse Hirsch.
Turbomotoren zijn (relatief) eenvoudig op te kittelen. En Saab heeft niet anders. Ga je bij Hirsch shoppen dan kan je 9-3 tot 300pk sterk zijn (2.8T, af-fabriek goed voor 280pk). Maar je hoeft niet tot de benzinerijdende minderheid te horen om bij het merk aan de bak te komen. Er staat een vermogensupgrade voor alle dieselversies in de catalogus. We namen een door Hirsch onder handen genomen 1.9 TTiD Aero van stal voor een sessie fijnproeven.
Toegegeven; de 1.9 TTiD is al het pittigste wat de 9-3 (hier als Sport-Hatch) op dieselvlak te bieden heeft. Z'n vermogen bedraagt 180pk en het blok laat liefst 400Nm op de voorwielen los. Er hangt dan ook een prijskaartje aan van € 35.750, weliswaar inclusief alle toeters en bellen (als lederen sportzetels, 17-duims lichtmetalen velgen, automatische airco, infotainment-systeem...). Hirsch kittelt het model naar 200pk voor € 1.380, een prijskaartje dat de software-upgrade dekt. Die ingreep kan overigens ook probleemloos toegepast worden op reeds geleverde modellen en -het grootste voordeel van huistuners- heeft geen invloed op de garantiebepalingen. Die blijven gewoon van kracht.