Om de meest veeleisende klanten op hun wenken te bedienen hebben heel wat constructeurs hun heil gezocht in personaliseringsprogramma's. Daarin vind je unieke accessoires, karaktervolle koetswerkaccenten en (soms) extra volboeden om de paardenstal te spekken. Vaak worden die programma's binnenshuis ontwikkeld. In andere gevallen wordt een externe partner bij het project betrokken, zoals Saab doet met het Zwisterse Hirsch. Via het officiële dealernet (en dus met behoud van garantie) worden -naast stilistische updates- vermogensupgrades voor alle motoren aangeboden. We gingen op pad met de Sport-Hatch 1.9 TTiD Aero (€ 35.750) die door Hirsch (voor € 1.380) was opgekitteld van 180 naar 200pk.
De 9-3 dateert al van 2000 en ondanks een ingrijpende facelift kan je in het interieur niet aan z'n leeftijd ontsnappen. Maar het gaat hooguit om kraaiepootjes en rimpels, want fundamenteel (ergonomie, comfort en gebruiksgemak) blijft het model overeind. De koetswerkupdate die tegelijk werd doorgevoerd kan je veel beter op het verkeerde been zetten. De 9-3 oogt nog steeds bij de tijd.
Het onderstel van de 9-3 is bijzonder communicatief, stelt je in staat om sporadisch sportief uit te halen, is desondanks comfortabel en geeft je net voldoende speeltijd om prettig te zijn. Allemaal kenmerken die het een streepje voor geven, ook al begint het volgens objectieve criteria wat van z'n pluimen te verliezen. Rijplezier (en dat biedt de 9-3) laat zich nu eenmaal moeilijk in tabellen gieten. Wél duidelijk zijn de baten van het Hirsch-pakket. Zonder overdreven explosiviteit zorgt dat voor een duidelijk verschil. Geholpen door een flinke dosis extra perslucht, gaat de sprint van 8,5 naar 7,9 tellen en -belangrijker- worden in de tussenacceleraties tijdswinsten van bijna 20% geklokt. Hirsch zorgt voor meer kracht onderin het toerentalgebied en een grotere uithouding dicht bij de rode zone. De topsnelheid gaat van 220 naar 225km/u.