Hyundai Tucson 2.0 CRDi 150pk Inleiding

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 150pk
Bekijk 20 foto's
Door: BV 22-09-2008

De Tucson is een regelrechte hit. Sinds z'n lancering in juli van 2004 zijn er in ons land niet minder dan 16.000 stuks van verkocht. In 2005, 2006 en 2007 was het model de leider in het SUV-segment, voor gedoodverfde concurrenten als de Toyota RAV-4. Inmiddels gaat het model z'n vijfde levensjaar in en presteert het nog steeds uitstekend. Tijdens de eerste jaarhelft van dit jaar wist de inmiddels vijf jaar oude Koreaan nog steeds een derde stek te bemachtigen. Het model troeft daarmee nog steeds concurrenten als de reeds eerder genoemde RAV-4, VW Tiguan, Kia Sportage (eigenlijk het tweelingmodel van de Tucson) en Suzuki Grand Vitara af.

Een dergelijk succes levert echter ook een dilemma op. Want als een model zo goed in de smaak valt, riskeer je dat een opfrisser minder goed op het netvlies valt. Een risico dat Hyundai duidelijk niet wil nemen. Eerder deze maand lanceerde het bedrijf immers een vernieuwde versie en de verschillen zijn enkel met een vergrootglas te spotten. De tweeliter common-rail dieselmotor krijgt voor de tweede keer in z'n carrière een vermogensupgrade. Eerder ging de krachtbron al van 112 naar 136pk en ditmaal springt het cijfermateriaal naar 150pk. Omdat dat fiscaal minder interessant is, blijft de Belgische invoerder de variant met 136pk aanbieden. De krachtigste versie zal enkel in het hoogste uitrustingsniveau geleverd worden, als Executive met vierwielaandrijving. Omdat Hyundai daar géén prijsaanpassing doorvoert, kan je als klant zonder gevolgen voor de prijs kiezen tussen 136 of 150pk. De Comfort- en Lounge-versies worden bij deze miniscule facelift wel € 500 duurder. Een rechtstreeks gevolg van een uitbreiding van de standaarduitrusting met stabiliteitscontrole.

Geef commentaar
comments by Disqus