Driewerf hoera! VW keilt eindelijk de verouderde dieselmotoren met pompverstuivers uit de catalogus. De tweeliter blijft wel gebruik maken van hetzelfde motorblok, maar maakt gebruik van common-rail inspuittechniek. En er is zelfs een gloednieuwe 1.6 viercilinder met 105pk op komst. Die debuteert nog voor het jaareinde in de nieuwe Golf Bluemotion die een normverbruik van minder dan 4 liter laat optekenen. Maar ook als je niet voor de ultrazuinige versie kiest, sprint de Golf spaarzamer met brandstof om. De besparing kan bij een gelijkaardige versie oplopen tot 28% en is te wijten aan verbeteringen in de aandrijflijn, een betere aërodynamica en verlaagde rolweerstand. We kozen voor deze eerste test voor een 140pk sterke 2.0 TDI in combinatie met de DSG-automaat. Een versie met zes verhoudingen omdat de motor ook nog eens 320Nm trekkracht levert. De andere motoren kunnen met de nieuwe DSG-automaat met zeven verhoudingen gecombineert worden vermits hun koppel niet boven 250Nm (de limiet voor de bak) uitstijgt. De prestaties van het model zijn vergelijkbaar met die van de vorige generatie. Een sprinttijd van 9,3 tellen en een top van 209km/u zijn verre van beschamend. En omdat de briljante DSG-automaat uitstekend anticipeerd, bliksemsnel en onvoelbaar schakelt en koppelverliezen elimineert zijn ook de tussenacceleratie fluks te noemen. Wie z'n rechtvoet in bedwang houdt zou elke 6 liter 100km verder moeten zijn (opgegeven gebruiksgemiddelde 4,9l/100km).
Belangrijker dan enkele tienden voordeel bij de prestaties, zijn de verbeteringen in weggedrag. Ook daarvoor doet VW beroep op technologie. Zo kan je voortaan opteren voor een gestuurde demping. Die kent een comfortabele en sportieve stand en bemoeit zich ook meteen met de gaspedaalrespons en de instelling van de stuurbekrachtiging. Uiteraard moet je dat speeltje uit de optielijst plukken, maar het loont de moeite. VW lijkt ook de buitensporige onderstuurneiging en de korte ophangingschokken te hebben geëlimineerd. U houdt een definitief oordeel nog wel tegoed omdat het testparcours (met wegen van een uitzonderlijke kwaliteit) niet ter referentie kon dienen. De besturing is merkbaar nauwkeuriger dan voorheen.
De 2.0 TDI kreeg nieuwe cilinderkoppen en vangt de brandstof nu via een gemeenschappelijke inspuitbuis. Maar het blok dateert nog steeds uit de jaren tachtig. De verbetering is daarom opmerkelijk, zonder dat de centrale zich meteen tot referentie kan uitroepen. VW is zich daarvan bewust. Het zorgde voor een goede isolatie van het blok. De dieselbrom die daarom voorheen prominent aanwezig was, sijpelt nu nauwelijks nog in het interieur binnen. Dat levert VW toch meteen extra punten op.