De Golf mag dan wel goedkoper om bouwen zijn, daar hoeft de klant niet de dupe van te worden. En dat blijkt gelukkig ook niet het geval, integendeel. VW heeft de lat voor de materiaalkeuze en afwerking in het interieur nogmaals hoger gelegd. De inspiratie is vooral afkomstig van de recent gelanceerde Passat CC. Met dat model deelt de Golf onder meer de bedieningselementen voor de airco. Achter het met nep-leder beklede stuurwiel zitten twee klokken in een bijzonder stijlvol ogende behuizing. En de bordeelkleurtjes zijn ook verleden tijd. Voortaan overheerst stijlvol wit, met rode accenten. Alweer, zoals in de Passat CC. VW heeft het ook gepresteerd z'n knoppen en schakelaars een (nog) betere uitstraling mee te geven. En ook dat heeft veel te maken met de aanwezigheid van smalle, subtiele chroomaccenten. De indeling van de boordplank bleef evenwel klassiek. Maar er viel op ergonomisch vlak zeer weinig af te dingen, dus dat is geen slechte zaak. Inspirerend of origineel kan je de aankleding niet noemen. VW heeft geen ambities in die richting.
Het plaatsaanbod is perfect vergelijkbaar met dat van de vijfde Golf-generatie. En dat is ook logisch, met nagenoeg identieke afmetingen. VW achtte het niet noodzakelijk om zich te mengen in het ruimte-opbod dat eigen is aan nagenoeg elke generatiewissel. Het heeft zich wel nog eens over de koffer gebogen. De derde of vijfde deur (naargelang de versie) biedt nu toegang tot een tikkeltje meer bagagecapaciteit. Voortaan kan je in de zeer gelijkmatige en diepe kofferruimte 350 liter bagage stouwen. Je kan het beschikbare volume aandikken tot 1.305l door de achterbank plat te leggen, maar verwacht geen geheel vlakke laadvloer.
Voor- en achteraan is het plaatsaanbod zoals het was; meer dan voldoende. Het valt bovendien op dat je achter het stuur van de zesde Golf-generatie, in geen tijd een uitstekende rijhouding versiert. Een ruimte verstelling van het zitmeubilair en een hoogte- en diepteverstelling van het stuurwiel helpen daarbij. Lof is er ook voor de zetels, die uitstekende steun verlenen (vooral aan de onderrug en de zijdelingse steunvlakken zijn voldoende geprofileerd voor een normaal gebruik) en zichzelf nooit opdringen. Dat is helemaal zoals het hoort. VW heeft zich nogmaals over de geluiddemping gebogen. Dat was niet het sterkste punt van z'n voorganger en de verbetering is duidelijk merkbaar. Een extra isolatiefilm in de voorruit zorgt voor minder decibelinsijpeling en er werden inspanningen verricht om de rij- en rolgeluiden te weren. De heren uit Wolfsburg beweren zelfs dat de Golf even stil is als de Phaeton.