Volkswagen lanceert z'n zesde generatie van de Golf. Bij ons gebeurt dat het tweede weekend van oktober, maar we gingen het nieuwe model al op verplaatsing aan de tand voelen. De nieuwste generatie is overigens een vroegkomertje. Als VW de normale productcyclus zou respecteren, dan zou deze generatie pas volgend jaar op het Autosalon van Frankfurt debuteren. Dat is de plaats waar gedoodverfde concurrent Opel de volgende Astra-generatie voor het voetlicht zal rijden. En beide kemphanen debuteren traditioneel tegelijk. Toch heeft VW de lancering van deze zesde generatie niet vooruitgeschoven om de Astra een hak te zetten. De reden is complexer. De Golf is in Europa dan wel de meest populaire auto uit z'n segment, VW verdient er onvoldoende aan. En het concern kan deze nieuwste editie, afhankelijk van het model, 20 tot 30% goedkoper bouwen. Die besparing zit niet alleen in het gebruik van nieuwe productietechnieken. VW reduceert bijvoorbeeld ook het aantal beschikbare versies grondig. Dat zorgt voor een slankere en meer efficiënte organisatie en dat drukt de kostprijs.
Bij de lancering zal het benzine-aanbod bestaan uit vier motoren, gelijkmatig gespreid over atmosferische- en turboversies. Een 1.4 met 80pk en 1.6 met 102pk zijn van de eerste soort. Erboven vinden we twee 1.4 TSI's, respectievelijk 122 en 160pk sterk. Dieselen kan met twee varianten van de 2.0 TDI, met 110 of 140pk al bestaan er twee 110pk-versies om homologatieredenen. Die 110pk sterke tweeliter common-rail diesel wordt slechts tijdelijk aangeboden. Ze wordt later vervangen door een gloednieuwe 1.6l TDI met 105pk. Een variant die in z'n zuinige BlueMotion-uitvoering slechts 99gr/km zal uitstoten en daardoor ook in ons land in aanmerking komt voor een tussenkomst van 15% op het totale factuurbedrag. De toekomst van de 102pk sterke 1.6 benzine en 160pk krachtige 1.4 TSI is in ons land nog onzeker. Daarover wordt de komende weken beslist. Ook over het prijskaartje is nog geen duidelijkheid. We gaan ervan uit dat het op hetzelfde niveau blijft, ondanks de daling van de productiekost.
Het lanceringsgamma zal uiteraard nog gevoelig uitgebreid worden. Zo is de komst van een GTI (met de gekende 2.0 TFSI) opnieuw bevestigd. Die wordt hooguit 210pk sterk. Een zespitter is niet meer voorzien. Als de extreme Golf R32 nog opvolging krijgt, en zo ziet het er wel naar uit, dan heeft die net als de Audi S3 en de Golf GTI een tweeliter viercilinder onder de kap. Het vermogen daarvan kan oplopen tot 270pk.