Onderhuids heeft de nieuwe Golf nog veel gemeen met z'n voorganger. En dat merk je onder meer aan de buitenafmetingen. De lengte is zelfs met een halve centimeter gekrompen tot 4,20m en omdat hetzelfde platform gebruikt werd, bleef de wielbasis identiek (2,58m). Het model is met 1,48m ook exact even hoog. Alleen in de breedte wordt er winst geboekt. 1,76m betekent een toename van 2,7cm.
Onder het waakzame oog van Walter Da Silva werd een geheel nieuw koetswerk getekend. Dat is wel ogenblikkelijk herkenbaar als een Golf. Bij VW houdt men van evolutie, niet van revolutie. De pennentrekken zijn zowel soberder als meer zelfzeker dan voorheen. En de vlakken zijn ontwikkeld om de schaduw te vangen. De grille en koplampen verwijzen subtiel naar het design van de nieuwe Scirocco. Het resultaat is fotogeniek, al verglijdt het design op de weg gauw richting banaliteit. Een Golf is dan ook vooral ontworpen om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken.
VW heeft altijd al kunnen uitpakken met een uitstekende assemblagekwaliteit. En dat is nog steeds zo. Ditmaal gaat ze ook gepaard met een verder uitgewerkte buitenaankleding. Zo zijn de grote kunststofdelen die de achterbumper van de Golf V sierden, eindelijk verleden. Ook de grille, en de luchthapper in de bumper vooraan laten een betere indruk na. Het model krijgt er een betere, meer afgewerkte uitstraling door. En het koetswerk is ook nog eens aerodynamischer dan voorheen. Ter hoogte van de aansluiting tussen de motorkap en de voorruit en de zijspiegels (die geheel nieuw zijn) werd verbetering geboekt.