VW brengt de zesde Golf-generatie een jaar vroeger op de markt. De vijfde generatie werd pas in 2003 op de markt losgelaten. Haast die te maken heeft met de kostprijs van het product. Deze nieuwe generatie kan een kwart goedkoper geproduceerd worden. Dat staat enerzijds op het conto van betere technieken en anderzijds op rekening van een intelligenter samengesteld aanbod met minder combinatiemogelijkheden. Wat de nieuwe Golf in België moet kosten, weten we pas over enkele weken. We mikken op een quasi identiek prijskaartje, maar houden u in onze nieuwsrubriek zeker op de hoogte. De besparing heeft geen negatieve invloed voor de klant. VW tilt de afwerking en materiaalkeuze nog een graad hoger. Het interieur oogt weliswaar weinig inspirerend (het is per slot van rekening een massaproduct dat zoveel mogelijk klanten moet aanspreken), het is bijzonder verzorgd. Subtiele chroomaccenten, kunststoffen van hoge kwaliteit, nieuwe bedieningselementen en een instrumentarium met een stijlvolle witte verlichting missen hun uitwerking niet.
Onderhuids is de Golf van de zesde generatie zeer nauw verwant aan de vorige editie. Dat uit zich onder meer in vergelijkbare afmetingen (een halve centimeter korter, 2,7 centimeter breder, exact even hoog en met een identieke wielbasis). Daardoor is ook de binnenruimte nagenoeg identiek gebleven. Niet dat daar iets mis mee was. En ook de rijhouding is nog steeds uitstekend. In de koffer vond VW nog enkele extra liters. Die is voortaan minimaal 350l groot en slikt maximaal 1.305l. De koets is onmiddellijk herkenbaar als een Golf. VW houdt van evolutie. De nieuwe lichtunits (die vooraan overeenkomsten vertonen met de Scirocco) zijn het meest in het oog springende nieuwe stijlelement. Geen enkel koetswerkonderdeel is identiek aan de vijfde generatie. Door gebruik te maken van krachtige, sobere vouwlijnen die het licht vangen oogt het model alvast fotogenieker.
De koets is aerodynamischer, en dat zorgt samen met een geoptimaliseerde aandrijflijn voor een verbruiksdaling voor alle modellen. Tot wel 28%. De 2.0 TDI met zestraps DSG die we hier aan de tand voelen laat een normverbruik van 4,9l/100km optekenen. Wolfsburg bant eindelijk de TDI's met pompverstuiver en levert enkel nog common-rail diesels in de zesde Golf. Die zijn stiller en beschaafder, terwijl ook de geluidsisolatie naar een hoger plan werd getrokken. Verbeteringen zijn ook merkbaar in de besturing (minder uitgesproken onderstuur) en de gestuurde demping (betere absorbering van kleine oneffenheden). Zaken die ervoor zorgen dat de Golf VI een pak aangenamer om rijden is. Voeg daar verfijnder afgestelde rijhulpsystemen (stabiliteitscontrole, remkrachtverdeler en antiblokkeersysteem) aan toe en je krijgt met de op onderstuur afgestelde middenklasser zowaar wat speelruimte. We zijn wel benieuwd hoe het model zich bedraagt op ons pokdalige Belgische wekdek. De veiligheidsuitrusting werd eveneens opgewaardeerd. Het meest voorname wapenfeit is de introductie van een zevende airbag. Die schermt de knieën van de bestuurder af.