Zoals gezegd is de structuur van de Superb een combinatie van structurele elementen van twee middenklasse Volkswagens. Twee modellen die als het op de bescherming van inzittenden aankomt bij de onafhankelijke EuroNCAP crashtests een score van vijf sterren binnenhaalden. Daarenboven haalden ze beiden een uitstekende score van vier sterren voor de bescherming van achterin gemonteerde kleine kinderen (voor zover dat uiteraard volgens de voorschriften gebeurt en in een kinderzitje met ISOFIX bevestiging). Je kan dus op je twee oren slapen dat ook de Superb de test met glans doorstaat.
De veiligheidsuitrusting is bijzonder uitgebreid. Skoda voorziet elke Superb standaard van liefst zeven plofkussens. Dat zijn frontale en laterale exemplaren voor de voorste inzittenden, gordijnairbags over de ganse lengte van het passagierscompartiment én een knie-airbag die de ledematen van de bestuurder uit de buurt van de stuurkolom houdt. En natuurlijk houdt ook een hele hoop elektronica een oogje in het zeil. ABS, remkrachtverdeler, noodremhulp en een uitschakelbare stabiliteitscontrole zijn standaard. En omdat voorkomen nog steeds beter is dan genezen gaat het mistlicht aan de binnenkant van de bocht branden om onvoorziene hindernissen beter te belichten. Standaard vanaf niveau Ambiente.