Het Tsjechische Skoda werd in 1989 opgenomen in de schoot van de VW-groep. Het dan nog zwaar noodleidende bedrijf moest de budgetvriendelijke en familiale poot van het automobielconcern worden. Inmiddels zijn we haast 20 jaar verder en blijkt de inzet en strategische visie vruchten af te werpen. Afgelopen jaar wist Skoda niet minder dan 700.000 auto's aan de man te brengen. Uiteraard nemen de instappers het gros van dat aantal voor hun rekening. Maar de Duitsers hebben nog grootste plannen met het merk. Over 10 jaar moeten er jaarlijks 1,5 miljoen Skoda's het levenslicht zien. Om dat te bereiken mag het merk geen kans onbenut laten. Het is daarom dat er een nieuwe versie kwam van de Superb. Van de eerste generatie werden er tussen 2001 (het jaar van z'n presentatie op het Autosalon van Frankfurt) en 2007 nochtans slechts 140.000 van verkocht. Een aantal dat niet meer dan een voetnoot bij de verkoopscijfers van de concurrenten oplevert. Maar het merk heeft nood aan een vaandeldrager, en opvolging was dus verzekerd.
De tweede generatie Superb, genoemd naar een statige luxelimousine van voor het Sovjettijdperk, wordt dan ook wonderwel in de filosofie van het merk ingepast. Het wil veel ruimte en comfort aanbieden voor een licht verteerbare prijs. Op papier lijkt dat alvast geen probleem. De instapper op benzine staat al vanaf € 22.590 in de catalogus. Die is weliswaar uitgerust met een 1.4l turbo benzinemotor met 125pk. Een vinnig kleintje dat genoegen neemt met een normverbruik van 8,6l/100km. Erboven vinden we een 1.8 TSI met 160pk en een 3,6l V6 met 260pk. Die laatste heeft zelfs standaard vierwielaandrijving. Er hangen prijskaartjes aan van respectievelijk € 23.490 en € 32.690. De diesels hebben in ons land nagenoeg de alleenheerschappij in de verkoopscijfers. Skoda voorziet drie versies. Een 105pk sterke 1.9TDI die met een vanaf-prijs van € 22.190 zelfs onder die van de kleinste benzine duikt, een 2.0 TDI met 136pk die € 24.690 kost en een 170pk sterke 2.0 die € 28.290 moet kosten.
De uitrustingsmogelijkheden van de Superb zijn behoorlijk indrukwekkend. Tot een automatische parkeerfunctie en adaptieve Xenonverlichting toe. Maar om de prijs te drukken is er toch bespaard op basisuitrusting. Akkoord, je hebt elektrische ruiten en buitenspiegels, 7 airbags, airco, een boordcomputer en een lederpakket (waarbij stuurwiel, versnellingspookmof en handremhendel bekleed worden in goedkoop namaak-leder). Maar een radio is bijvoorbeeld niet standaard (en kost meteen € 450). We kozen voor een 136pk sterke 2.0 TDI voor deze test. Die diesel zal in ons land omzeggens de helft van de verkopen vertegenwoordigen. De andere helft kiest nog voor de 1.9 TDI met 105pk. De testwagen werd voorgereden in Ambiente-uitvoering. Die is voor € 26.690 merkbaar beter uitgerust dan de instapper en kwalificeert nog steeds als een koopje. Optionele uitrusting brengt de prijs op € 30.925.