De eerste Superb-generatie was gebaseerd op de in Azië gecommercialiseerde VW Passat. Dat model beschikte er over een 20cm langere wielbasis. De Superb was dan ook een uit de kluiten gewassen middenklasser. Dat laatste is hij met een lengte van 4,83m overigens nog steeds. Hij geeft de Passat nog steeds met 15cm het nakijken. De wielbasis is evenwel gekrompen. De afstand tussen de assen bedraagt nu 2,76m. Slechts 5cm meer dan de middenklasser van VW. Het oude platform was niet meer beschikbaar en Skoda moet het stellen met de componenten die het moederhuis ter beschikking stelt. Voor het onderstel wordt gebruik gemaakt van elementen die zowel bij de Golf als de Passat worden geleend.
Skoda heeft sinds de guitige Roomster recht op een heel eigen merkidentiteit. En de impressies die aan de voorstelling van de Superb voorafgingen toonden dan ook een berline met het familiegezicht. Zover kwam het niet. De hand van VW is duidelijk herkenbaar in de neus. Spijtig, want zo wordt het natuurlijk al gauw Duitse eenheidsworst. Maar dat "werkte" voor de vorige Superb, dus misschien ook voor deze generatie. Achteraan was de inspiratie even zoek. Daardoor ziet het geheel er erg generisch uit.
De Superb maakt niettemin een zeer verzorgde indruk. De koetswerknaden sluiten op een intelligente manier op elkaar aan, wat de subjectieve indruk van kwaliteit en stevigheid versterkt. Uiteraard valt de lengte van de achterportieren op. Toch is dit een klassieke berline die het in de eerste plaats moet hebben van z'n elegantie.
De koffer maakt de Superb tot een buitenbeentje. En dat heeft niet met een bijzonder riante laadvolume van 565 liter te maken. Skoda kon niet kiezen tussen een vier- en een vijfdeurs. Daarom is deze nieuweling de twee. Tegelijk. Als je de koffer op een normale manier opent, scharniert enkel het deel onder de achterruit. Zoals bij een conventionele sedan. Druk je eerst drie seconden op een tweede knop, dan opent de achterruit mee en profiteer je van de riante laadopening van een vijfdeurs. Dat lijkt briljant maar de bediening is hopeloos vergezocht en omslachtig en als je over het idee nadenkt is het volstrekt nutteloos. Het geeft je alleen meer om handen (en het zal een invloed hebben op de prijs). Het is wel uniek en daar was het Skoda wellicht om te doen.