De EuroNCAP vernielde de berlineversie van de Passat al op deskundige wijze in 2005. De onafhankelijke crashtestorganisatie kwam toen tot de conclusie dat z'n versterkte structuur, zes airbags, driepuntsgordels op alle zitplaatsen en hoofdsteunen met anti-whiplash-functie vooraan in combinatie met de nodige verklikkersystemen voor gordeldracht voldoende waren voor een score van vijf sterren. Omdat de CC dezelfde structuur en uitrusting heeft, biedt die uiteraard hetzelfde niveau van bescherming.
Alleen de elektronicawinkel is sindsdien uitgebreid. De ABS-centrale is van een nieuwer type en omvat behalve een antiblokkeerfunctie ook nog een fijn afgestelde remkrachtverdeler, noodremhulp, antispinsysteem en stabiliteitscontrole. Die laatste is bijzonder intelligent geworden en past in noodsitaties de instelling van de stuurbekrachtiging aan om bij de bestuurder de juiste reactie ‘uit te lokken'. Rotvervelend als u het ons vraagt. Het ESP laat zich uitschakelen. VW acht dat echter zo gevaarlijk dat het niet langer voldoende is om een verklikkerlichtje te laten branden op de boordplank. Voortaan knippert het.
Helemaal nieuw is het lane assist-systeem. Dat herkent middels een set sensoren waar de rand van de rijbaan is. Zou je die overschrijden zonder de richtingaanwijzer te gebruiken, dan stuurt de auto zelf bij. Desnoods heftig. Je vrienden zijn tijdens de demonstratierit gegarandeerd onder de indruk. Wij hebben echter nogal wat bedenkingen bij het systeem. Het werkt alleen in de juiste omstandigheden (o.a. op basis van wegmarkering en snelheid), dus zelden. En als het werkt is het irritant. Soms zelfs gevaarlijk, als je plots moet uitwijken en de auto werkt tegen. En als je achter het stuur in slaap valt, zal het je niet redden. De auto blijft 10 tellen op z'n rijstrook, dan schakelt het systeem zich met een zacht piepje uit en knal je nog doodleuk ergens tegenaan. Een trillend stuur of een vibrerende zetel maken je tenminste wakker, ook al hebben die een lager gadget-gehalte.