Volkswagen Passat CC 1.8 TSI Rijgedrag

Volkswagen Passat CC 1.8 TSI
Bekijk 31 foto's
Door: BV 22-08-2008

Het onderstel van de Passat werd voor de gelegenheid voorzien van bredere sporen en een aangepaste afstelling. En VW blijft daarin trouw aan de term Comfort Coupé. U hoeft zich dus niet aan een snoeiharde demping te verwachten. Integendeel, het comfort is van een goed allooi. Vooral grote oneffenheden worden goed afgevlakt. De demping van kleine putjes en bulten blijft wat achter, zoals bij alle producten uit de VW-stal. Het resultaat van de hardnekkige keuze van het Huis voor zachte veren, harde dempers en dikke stabilisatorstangen. Ideaal voor de biljartvlakke Duitse autostrades die we in ons land ontberen. Uiteraard blijft de CC in de bochten mooi vlak. Een wat lager zwaartepunt en het bredere spoor tillen de CC een niveau boven de Passat zonder dat toevoegsel. Op een slecht wegdek zet de relatief korte wielbasis een demper op de pret. De koets heeft dan vanzelfsprekend de neiging om voor- en achteraan hevig uit te slaan.

VW maakt voor de besturing gebruik van een elektromechanisch systeem. Hydraulische installaties verbruiken nu eenmaal meer, al voelt de nieuwe technologie nog zeer onthecht en kunstmatig aan. Op kleine autootjes, waar het al geheel is ingeburgerd, is dat toch minder storend. De 1.8l TFSI met 160pk en 250Nm is een pareltje. Die centrale is bijzonder lineair, soepel en alert. En de prestaties mogen er zijn; de instapper haalt een topsnelheid van 222km/u en accelereert naar 100km/u in 8,6 seconden. Een groot verschil met de brutale en slecht klinkende dieselcentrales (ja, ook mét common-rail) van de groep. We zijn er ook in geslaagd het normverbruik van 7,8l tijdens onze testcyclus te evenaren. En met 10 liter heb je al dolle pret. Een aanrader. De centrale drukt overigens niet zo zwaar op de neus als z'n alternatieven en dat maakt de CC een stukje lichtvoetiger. Het remsysteem voldoet ruimschoots, ook als je wat sportiever uit de hoek wil komen.

Geef commentaar
comments by Disqus