Open je de frameloze portieren van de CC, dan ontdek je steevast vier zitplaatsen. De achterbank biedt telkens plaats voor twee inzittenden, niet meer. Een opbergconsole en een uitklapbare armsteun maken dat er duidelijk. Overigens moet je bij het instappen achteraan rekening houden met de omlaag getrokken C-stijl. En je valt wat dieper in de uitgesneden achterste zitplaatsen. Je wordt er stevig verankerd, maar je moet je knieën wat meer optrekken dan gebruikelijk. Tot 1,85m is de hoofdruimte voldoende omdat het dak behoorlijk bol is. Er is voldoende ruimte voor voeten en kniën zonder dat ons de omschrijving ‘riant' te binnen schiet.
Vooraan is de CC op een lagere zitpositie na nagenoeg identiek aan de berline. De ganse boordplank wordt ervan overgenomen en VW heeft zich alleen tot een specifieke aankleding, een aangepast instrumentarium en een nieuw stuurwiel laten verleiden. Die sierlijsten en witte dashboardverlichtingen missen hun effect niet. En op de ergonomie en het gebruiksgemak van een Passat viel toch niet zo veel op te merken. We hebben ons enkel geërgerd aan VW's drang om een aantal zaken te ver door te ontwikkelen. Een elektronische parkeerrem bijvoorbeeld. Dat is handig. Spijtig dat VW denkt dat al z'n klanten te idioot zijn om met zo'n nieuwtje te kunnen omgaan en daarom absurd veel veiligheidsnormen inbouwt. Je kan ze alleen deactiveren met je voet op het rempedaal en de gordel aan. En dat is nadat je de koppeling hebt moeten induwen om de auto gestart te krijgen. Straks moeten we een hele checklist afwerken.
Het zitmeubilair is een schot in de roos. Zelfs zonder een dure optionele lederbekleding oogt het stijlvol, sportief en verzorgd. En dat geldt eigenlijk voor de hele afwerking. Bovendien zitten de diep uitgesneden kuipjes uitstekend. VW maakt handig gebruik van contrasterende kleuren om de eigenschappen ervan in de kijker te zetten. En het mist z'n effect niet. Onze enige kritiek gaat over het onderhoud. De stoffen bleken bijzonder gevoelig voor vuil.
De koffer is zeer regelmatig van vorm en een meer dan gezonde 532l groot. Bovendien kan je de achterbank nog neerklappen. Naar niet zo goede VW-gewoonte levert dat geen vlakke laadvloer op. Je kan niet overal rekening mee houden... Wil je grote voorwerpen laden, dan ben je hoedanook beter af met de gewone Passat; de CC heeft een wat compactere laadopening.