Volkswagen heeft het in de smiezen; coupé's zijn de nieuwste trend. Niet de onhandige sportieve tweedeurs-auto's, maar praktische sportieve berlines die vooral van zichzelf denken dat ze dynamisch zijn. Alfa Romeo wist al langer dat het loont om de achterste portieren te verstoppen. Het heeft dat immers bij de 147 en 156 gedaan. Maar het is Mercedes dat met de CLS de norm voor het segment zette. De op de E-Klasse gebaseerde dynamisch gelijnde vierdeurs sloeg immers in als een bom. Intussen heeft BMW het concept weer verder verruimd. De principes die Mercedes toepaste op de CLC, zijn door het merk geadopteerd voor de BMW X6. En ook daarvoor zijn de wachttijden inmiddels aanzienlijk.
Ook Volkswagen heeft het potentieel van het segment gespot. Het brengt nu immers de Passat CC op de markt. CC staat hier niet voor Coupé-Cabriolet zoals bij de Eos (en nagenoeg alle concurrenten ervan) maar voor Comfort Coupé. En dat is op z'n zachtst gezegd verwarrend. Bovendien is die dubbele C nergens op het koetswerk te bespeuren. Passat staat er echter wel op, waardoor je gauw aan je buren staat uit te leggen dat je niet gewoon een nieuw model Passat hebt gekocht, maar een veel hippere (en duurdere) afgeleide ervan. De marketingguru's bij VW hadden wellicht een lijntje achter de neusvleugels op het moment dat hen dit een goede strategie leek. Misschien had VW beter het voorbeeld van BMW en Mercedes gevolgd en een nieuwe naam voor het product verzonnen.
De CC is leverbaar met twee dieselmotoren. Het gaat om in beide gevallen om een 2.0 TDI in de versie met common-rail-technologie. De eerste is 140pk sterk, de tweede levert 170 paarden. Beiden krijgen standaard een handgeschakelde zesbak, maar DSG-automaat met zes verhoudingen is optioneel. Omdat die motoren inmiddels overbekend zijn, kozen we voor deze uitgebreide test de benzine-instapper. Dat is een 1.8l TSI met 160pk, eveneens met een handbediende zesbak, al is een DSG-bak (dan met zeven verhoudingen) optioneel leverbaar. De versie kost in z'n standaarduitvoering € 31.490. Ons testmodel was evenwel met opties aangedikt tot € 38.000. Erboven vinden we nog een 2.0 TSI met 200pk en een 3.6l V6 met 300pk. Leg je de prijslijsten van de CC naast die van een gewone Passat, dan betaal voor een gelijkaardige uitrusting telkens zo'n € 1.000 extra aan het nieuwe model.