Volkswagen ziet brood in een dynamische afgeleide van z'n Passat. De vierdeurs coupé deelt de techniek met de berline, maar is door het merk uit Wolfsburg met een geheel specifiek koetswerk bedacht. Dat is 3cm langer en -vooral- 5cm lager dan dat van de berline. Lage zijruiten, een bolle daklijn en een hoog opgetrokken gordellijn zorgen voor een dynamische uitstraling. Het is evenwel geen sportieveling, maar veeleer op comfort gericht. De toevoeging CC bekent hier dan ook Comfort Coupé, en niet het courante Coupé Cabriolet. Verwarrend is dat wel. Aan de CC hangt -in vergelijking met een gelijkwaardig uitgeruste berline- een meerprijs van zowat € 1.000. Wij reden met de instapversie met een 160pk en 250Nm sterke 1.8l TSI turbo benzinemotor die vanaf € 31.490 in de catalogus staat.
Die motor zit de CC als gegoten. Hij is alert, soepel, vinnig en met een gerealiseerd testgemiddelde van niet eens 9l ook best zuinig. Een groot verschil met de onbeschaafde dieselcentrales van het merk. De CC toont zich comfortabel en tegelijk lichtvoetig, al heeft hij soms last van z'n relatief korte wielbasis en kan de demping van kleine oneffenheden beter. Het interieur biedt plaats voor vier volwassen inzittenden. Het laat zich opmerken door z'n uitstekende afwerking en doordachte ergonomie. En de koffer biedt plaats voor 532l. De veiligheidsuitrusting is compleet te noemen. Alleen heeft VW de neiging om overdreven voorzichtig te zijn met het inwerken van nieuwe technologiën. En die willen dan nogal eens tegenwerken.