Zo viel de eerste Opel Omega op: "zo sne...
In de jaren tachtig speelde Opel nog mee in het segment van de grote berlines. Er was zelfs een exotische versie.
Naar artikelIn de jaren tachtig speelde Opel nog mee in het segment van de grote berlines. Er was zelfs een exotische versie.
Naar artikelVolvo dat geen breaks meer zou aanbieden? Echt?
Naar artikelTijdens de jaren tachtig bleek de eigenzinnige koers van Citroën gewoon teveel geld te kosten. Daarom werd de AX in de eerste plaats een rationeel product.
Naar artikelBegin jaren 80 wilde Mercedes ook populairdere (lagere) segmenten aanboren. Een serieus risico en daarom werd niets aan het toeval overgelaten. Ze rijden nog altijd.
Naar artikelDe jaren ’80 waren de gloriejaren van de hot hatches. Er waren nauwelijks verkeersdrempels of flitspalen.
Naar artikelIn de jaren ’80 was Audi volop in de weer om Mercedes en BMW bij te benen. Met de 90 zocht het merk aansluiting.
Naar artikelDe ‘normale’ Tercel was een saaie vier- of vijfdeurs die zelfs de meest actieve ADHD’er kalm kon krijgen. Maar in 1986 verscheen er plots een bizar experiment.
Naar artikelDe BMW 8 moest in 1989 de concurrentie doen verbleken, maar sloeg de bal mis.
Naar artikelTrends komen en gaan. Ooit was de MPV (Multi Purpose Vehicle) of ‘monovolume’ het hebbedingetje.
Naar artikelWanneer er vandaag over MG gepraat wordt, gaat het over een elektrische SUV, meer Chinees dan Brits. Maar ooit stond MG (Morris Garages) voor uitgesproken Britse sportiviteit, een traditie van opgepepte motoren en bakken rijplez...
Naar artikelOoit was Fiat numero uno in Europa. Een Fiat Uno lanceren, was dus een duidelijk statement van het Italiaanse merk.
Naar artikelAls het compact en snel moest zijn, lag een GTI in de eighties voro de hand, maar bij Renault hadden ze een ander wapen: de Renault 11 Turbo.
Naar artikelMaserati heeft in z’n geschiedenis steeds z’n best gedaan om gelijke tred te houden met Ferrari. Dat bleek een hopeloze race.
Naar artikelFerrari is geen gewoon automerk. Het is een mythe, een instituut, een palmares. In de eighties was er geen Ferrari die meer tot de verbeelding sprak dan de Testarossa.
Naar artikelVeertig jaar geleden introduceerde Audi vierwielaandrijving. Quattro, heet die. Op het Autosalon van Genève stond de eerste te blinken. Intussen heeft Audi meer dan 10 miljoen auto's met die mechaniek verkocht.
Naar artikelCitroën was altijd een apart merk. De grote modellen (DS, CX of XM) zaten tjokvol baanbrekende technologie. Aan de andere kant van het spectrum hadden ze extreem minimalisme.
Naar artikelIn de jaren ’80 kregen vele merken in de gaten dat het loonde om hun compacte bestellers een injectiemotor en een sportief jasje aan te trekken. Op elke straathoek kwam je wel een Golf GTI, Peugeot 205 GTI, Escort XR3i of Kadet...
Naar artikelVoor de lancering van een nieuw automodel krijgen we doorgaans te maken met één of meerdere concept cars. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van studiemodellen waar we achteraf weinig of niets meer van vernemen. Auto55.be duikt i...
Naar artikelVandaag telt de automarkt vele segmenten en subsegmenten. Er zijn klassieke types, breaks, maar vooral veel SUV’s, MPV’s, crossovers en vele derivaten. In de jaren ’80 lagen de zaken eenvoudiger. In Europa was het C-segment, de k...
Naar artikelTijdens de jaren tachtig beleefde de sportieve tweezitter een beetje een opleving. Niet in z’n meest decadente vorm - daarvoor lag de oliecrisis nog te vers in het geheugen. Maar heel wat merken zagen brood in...
Naar artikel